Saltar al contingut principal

10. Serveis tècnics

Aquesta memòria està pendent d'aprovació per la Junta de Govern.

10.1. Sistemes d'informació estadística

Durant el segon semestre del 2023 cal destacar l'esforç fet per implementar tres noves enquestes (dues adreçades a la població i una a les empreses), amb les respectives operacions de camp.

En l'àmbit dels sistemes estadístics, també cal destacar l'impuls al projecte de dades obertes, amb la publicació de cubs de dades multidimensionals per a operacions estadístiques definides per variables a la BDMT. A més, s'ha completat la programació de l'API de les taules, imprescindible per visualitzar les dades d'una manera més flexible.

Sistema de registres estadístics

Pel que fa als registres estadístics, s'han continuat millorant amb procediments iteratius de validació, correcció, fusió i imputació. A continuació es detallen les actuacions dels registres que formen part del Sistema Integrat d'Informació Estadística (SIIE):

  • Registre estadístic de població (REP)

    • S'ha fusionat amb noves fonts de dades.
    • S'ha utilitzat per fer comandes de recerca.
    • Se n'han extret mostres per fer enquestes.
    • S'ha implementat l'extracció de la població a una data determinada.
    • S'han continuat produint estadístiques a partir de la informació fusionada amb altres fonts i amb el Registre estadístic de territori.
  • Registre estadístic de territori (RET)

    • S'ha treballat per validar-ne la qualitat contrastant-lo amb altres fonts.
    • S'ha implementat una nova estratègia que incorpora el procediment d'imputació de punts.
    • S'han carregat noves geometries i s'han actualitzat les anteriors amb la nova versió corregida de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya.
    • S'ha fet algunes correspondències de vies que permeten validar millor les adreces.
  • Registre estadístic d'entitats (REE)

    • S'ha continuat amb el projecte Afiliats i afiliacions a la Seguretat Social i el projecte Centres de cotització a la Seguretat Social.

Base de dades multitemàtica (BDMT)

  • S'ha continuat traspassant les taules de dades a cubs de dades amb l'assignació de variables i mètriques a la informació existent.
  • S'ha continuat amb el projecte Afiliats i afiliacions a la Seguretat Social i el projecte Centres de cotització a la Seguretat Social.
  • S'han reformat moltes taules per dotar-les de més metainformació i associar-les al CAVA.
  • S'ha acabat l'API de la BDMT (api.idescat.cat/taules/V2/)
  • S'ha acabat la migració a la BDMT de l' Anuari estadístic de Catalunya (AEC).
  • S'ha implementat un procediment automàtic de càrrega d'indicadors procedents de la Plataforma Cerdà.

Dades obertes

  • S'ha continuat implementant les APIs corresponents a la Plataforma Cerdà i de la base de dades multitemàtica (BDMT) i s'ha continuat generant cubs de dades multidimensionals en diferents formats, com csv, json-stat i csv-stat.

Metadades

  • S'ha treballat amb el CAVA per millorar l'aplicació de gestió d'aquesta base de dades.

Enquestes

Les enquestes fetes durant el 2023 amb el Gestor d'enquestes Idescat han estat les següents:

  • Enquesta trimestral del clima empresarial (CLEM)
  • Programa anual d'actuació estadística (PAAE)
  • Acompliment del Programa anual d'actuació estadística
  • Enquesta de l'ús del temps (EUT 2023–2024)
  • Enquesta d'usos lingüístics de la població (EULP 2023)
  • Enquesta de consums intermedis (MIOC 2021)

Comandes a mida

Comandes a mida elaborades. 2021–2023
Any Nombre
2023 6
2022 38
2021 50

Comandes de recerca

Les comandes de recerca han implicat tasques de fusió del REP (Registre estadístic de població), el REALUC (Registre estadístic d'alumnes universitaris de Catalunya), el REALC (Registre estadístic d'alumnes de Catalunya) i el SIL (Sistema d'informació laboral).

Comandes de recerca. 2023
Any Nombre
2023 4

10.2. Serveis tecnològics

Aquest any 2023 el CPD de l'Idescat s'ha integrat al model CTTI. Per fer-ho, s'han migrat 32 servidors de l'Idescat cap al CPD corporatiu de la Generalitat de Catalunya. La migració va ser un procés llarg i complex que va implicar la interacció de diferents organismes, com el CTTI (Centre de telecomunicacions de la Generalitat de Catalunya) i l'Agència de Ciberseguretat, per garantir el compliment de les normatives de seguretat vigents. Ni la producció ni la difusió d'estadístiques va quedar afectada per aquest procés.

Actualitzacions del maquinari

  • Servidor Windows multiusuari ubicat a CPD1 que millora el rendiment de les aplicacions executades a traves de la VPN.
  • 32 màquines que s'han traspassat al CPD1 del CTTI.

Actualitzacions del programari

Gestió de bases de dades. 2021–2023
2023 2022 2021
Esquemes de bases de dades gestionats. Producció 228 210 187
Esquemes de bases de dades gestionats. Desenvolupament 208 196 189
Servidors web amb gestió compartida 14 14 14
Aplicacions web gestionades 50 50 48
Taules publicades a la Base de dades multitemàtica (BDMT) 6.866 7.719 7.807
Espai ocupat segons els sistemes de gestió. 2021–2023
Bases de dades 2023 2022 2021
Oracle (producció) 1.069 1.047 865
Oracle (desenvolupament) 1.597 1.512 1.352
Programari estadístic SAS 1.500 1.250 1.003
Total 4.166 3.809 3.220
Unitats: GB.
Equipament informàtic i de comunicacions. 2021–2023
2023 2022 2021
Ordinadors personals 140 174 181
Portàtils 130 112 111
Servidors físics 9 23 23
Servidors virtuals 39 39 39
Impressores 16 16 25
Programari de gestió 10 10 10
Programari estadístic 6 6 6
Programari de base de dades 3 3 3
Tallafocs 2 2 2
Commutadors de xarxa 20 20 20
Línies telefòniques 152 152 152
Telèfons mòbils 30 30
Commutadors de xarxa telefònica 0 0 0

10.3. Serveis lingüístics

La tasca dels Serveis lingüístics és vetllar per la qualitat de la producció escrita de l'Idescat. La llengua de referència de l'Idescat és el català, però també es té en compte la resta de llengües d'ús del web (castellà, anglès i, en menor mesura, l'occità aranès). Per això, una de les feines dels Serveis lingüístics és assegurar que els textos del web de l'Idescat es publiquin amb un estil de llengua clar, concís i referencial. A més, els serveis lingüístics vetllen per la utilització d'uns criteris lingüístics coherents en les diverses llengües d'ús de l'Idescat.

D'altra banda, s'han corregit de català les notes de premsa, les metodologies i les novetats publicades diàriament al web (aquestes últimes també s'han traduït al castellà i anglès). Finalment, s'han editat els qüestionaris relatius a les diverses estadístiques previstes en el Programa anual d'actuació estadística, en català i en castellà.

També s'ha continuat alimentant el Vocabulari estadístic d'equivalències, amb l'objectiu d'assegurar la univocitat i coherència en la terminologia utilitzada en català, castellà i anglès.

Durant el 2023 s'ha revisat el projecte del Programa anual d'actuació estadística per a l'any 2024 des del punt de vista de la incorporació del llenguatge no sexista, d'acord amb la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes i recollint el mandat de l'Estatut d'autonomia (art.41), que desplega l'obligatorietat de l'ús d'un llenguatge no sexista en l'àmbit de l'Administració.

Per fer–ho s'ha tingut en compte diversos factors, amb l'objectiu últim d'aplicar el llenguatge no sexista d'una manera coherent en tot el web de l'Idescat i no només en el PAAE. Així doncs, per determinar quin recurs lingüístic es prioritzava en cada cas (recursos visibilitzadors com les formes dobles o recursos inclusius com els mots col·lectius), s'ha valorat aspectes com l'àmbit temàtic de l'estadística, el context on apareix la solució, entre altres.

D'altra banda, amb l'objectiu de tenir el web de l'Idescat en tres versions lingüístiques íntegrament (català, castellà i anglès), s'està treballant en la traducció del catàleg de variables de l'Idescat, l'eina de metadades que permet configurar les taules de l'Idescat.

10.4. Serveis gràfics

L'objectiu dels Serveis gràfics és vetllar per la qualitat en el disseny gràfic en relació amb el web, les xarxes socials i els productes impresos de l'Idescat. També vetllen per la normalització de la imatge corporativa de l'Idescat, d'acord amb el Programa d'identificació visual (PIV) de la Generalitat de Catalunya, que conté les normes gràfiques i els elements bàsics de la identitat corporativa.

D'altra banda, el projecte d'elaboració d'infografies que el Grup de comunicació va iniciar el 2022 i del qual Serveis gràfics formen part, s'ha consolidat durant el 2023. Amb l'objectiu d'explicar les dades estadístiques de manera més visual i que puguin arribar a un públic més ampli, al llarg del 2023 s'ha fet diverses infografies sobre estadístiques, com ara els Estudis de la població, el Comerç amb l'estranger o el PIB trimestral. A més, en arribar a l'efemèride dels 8 milions d'habitants a Catalunya, s'ha fet una infografia especial per a aquesta ocasió, que s'ha difós al web i a les xarxes socials de l'Idescat (LinkedIn i X).

El 2023 els Serveis gràfics també han treballat en la redefinició del "Xifres de Catalunya", una publicació que recull les principals dades estadístiques de l'any en curs. L'objectiu d'aquesta breu publicació és que l'usuari pugui copsar la realitat del país amb una lectura ràpida. Durant el 2023 s'ha cregut convenient modificar-la per convertir-la en una publicació encara més sintètica i comprensible. Especialment des del punt de vista del disseny gràfic, també calia evolucionar-la, ja que és una publicació que va néixer fa 40 anys i que essencialment continuava tenint la mateixa línia gràfica.

A més, també han treballat en la definició gràfica i el disseny de la Memòria executiva, un nou producte que mostra de forma resumida l'activitat anual de l'Idescat, amb l'objectiu donar a conèixer la feina de la institució a grans trets.

El Serveis gràfics també han introduït els codis QR en alguns productes en paper relacionats amb les enquestes, per accedir al web de l'Idescat de manera més fàcil i àgil.

Finalment, els Serveis gràfics han desenvolupat les tasques ordinàries, com són l'edició de les publicacions, els serveis de grafisme d'informació estadística per als mitjans de comunicació i les xarxes socials, la maquetació de qüestionaris per a les enquestes, la supervisió de l'accessibilitat dels PDFs i altres tasques (disseny de bàners, imatges web, fullets, etc.).