Saltar al contingut principal

11. Recursos i organització

Aquesta memòria està pendent d'aprovació per la Junta de Govern.

11.1. Secret estadístic, protecció de dades i seguretat de la informació

En matèria de secret estadístic i protecció de dades, l'Idescat ha vetllat pel compliment de la legislació estadística i de la legislació sobre protecció de dades. En l'àmbit estadístic, pel respecte a les exigències derivades de la Llei 23/1998, de 30 de desembre, d'estadística de Catalunya, de la Llei 5/2016, del 23 de desembre, que regula l'actual Pla estadístic de Catalunya (prorrogada l'any 2023), i dels programes anuals d'actuació estadística que el desenvolupen, aprovats per decret. Pel que fa a la protecció de dades, per l'observança dels requeriments del marc jurídic constituït pel Reglament UE 2016/679 general de protecció de dades i per la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

S'ha vetllat per garantir que els tractaments de dades personals derivats de les actuacions estadístiques portades a terme per l'Idescat s'ajustin als requeriments de la normativa estadística i de protecció de dades personals, i que els convenis que regulen aquestes actuacions estadístiques reflecteixin aquesta adequació i recullin les previsions legals que cal respectar. A més, s'ha revisat la documentació i la informació adreçada als ciutadans en el marc de les actuacions estadístiques portades a terme durant l'any.

Amb relació a les peticions d'accés a de les dades del Registre de població de Catalunya (RPC) i el seu ús, s'ha vetllat per garantir-ne adequació a les exigències de la legislació estadística i de protecció de dades, i en particular el respecte al principi de minimització i l'assumpció de compromisos per part dels cessionaris pel que fa al tractament de les dades procedents d'aquest Registre.

També s'ha treballat per garantir el secret estadístic i la protecció de dades en la cessió de dades estadístiques que, tot i ser dades agregades, tenen un nivell de desagregació superior al que exigeix la seva difusió, i s'han revisat els documents de compromís per a la cessió d'aquestes dades.

S'ha vetllat perquè l'accés i la utilització de dades estadístiques amb finalitats científiques, fruit dels projectes de recerca que es presenten a l'Idescat, es faci d'acord amb les exigències del secret estadístic i la protecció de dades personals.

Amb relació als contractes on l'Idescat sol·licita serveis que impliquen tractament de dades personals, s'han formalitzat diversos acords d'encàrrec amb contractistes per establir les condicions del tractament de les dades personals que porten a terme per compte de l'Idescat, i s'ha revisat el contingut que fa referència a la protecció de dades d'alguns plecs de prescripcions tècniques.

S'han resolt dues sol·licituds d'exercici del dret de supressió de dades personals i s'ha vetllat perquè les sol·licituds d'accés a informació pública adreçades a l'Idescat siguin ateses respectant els requeriments del secret estadístic i de la protecció de dades.

S'ha treballat en el contingut i la tramitació de la proposició de llei que ha de regular el nou Pla estadístic de Catalunya 2024–2029, s'ha informat sobre l'adequació als requeriments de la legislació estadística i de protecció de dades del Decret d'aprovació del Programa anual d'actuació estadística per a l'any 2024, s'han analitzat i/o informat algunes propostes normatives amb afectació sobre les competències de l'Idescat i s'han definit les iniciatives legislatives que l'Idescat ha de dur a terme en el període 2024–2025.

S'ha ofert assessorament jurídic intern sobre matèries diverses, s'han atès consultes plantejades per organismes de la Generalitat o altres administracions públiques relacionades amb protecció de dades i secret estadístic i també aquelles formulades pels ciutadans en relació amb el tractament de les seves dades amb finalitats estadístiques.

Al llarg de l'any s'ha continuat treballant en la revisió, actualització i ampliació del Registre d'activitats de tractament per tal que inclogui totes aquelles activitats de l'Idescat que comporten tractament de dades personals.

També s'ha continuat vigilant perquè tots els formularis i altres documents que recullen dades personals incorporin les clàusules informatives sobre protecció de dades.

A més, s'han realitzat activitats formatives en l'àmbit de la protecció de dades amb l'objectiu de fomentar la conscienciació i el coneixement de la matèria per part de tot el personal de l'Idescat, i molt especialment d'aquell que participa en les operacions de tractament de dades. S'ha participat de forma activa en reunions i grups de treball creats dins el marc organitzatiu sobre protecció de dades de la Generalitat de Catalunya i en la formació sobre tractament de dades amb finalitats estadístiques en el Programa d'especialització per a delegats de protecció de dades i en el Programa d'especialització per a referents de protecció de dades que ofereixen l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades i l'Escola d'Administració Pública de Catalunya.

S'han portat a terme els treballs necessaris per a l'acreditació de la inscripció en el Registre de població de Catalunya de les persones signants d'iniciatives legislatives populars, i s'han introduïts canvis en l'apartat del web reservat a les obligacions en matèria de transparència en relació amb la informació sobre el dret d'accés a la informació púbica.

En matèria de seguretat de la informació i protecció de dades, s'han fet les actuacions necessàries per complir amb les exigències derivades del model d'organització interna de l'Idescat en matèria de ciberseguretat i protecció de dades i del Programa de seguretat 2022–2023, en aplicació de la política de la Generalitat de Catalunya en matèria de ciberseguretat i dels requeriments de la legislació de protecció de dades. S'han portat a terme dues sessions ordinàries del Comitè de Ciberseguretat i Protecció de Dades per analitzar el grau d'assoliment dels objectius i de les actuacions previstes al Programa de seguretat i de les actuacions de compliment normatiu, i també per definir nous objectius en aquest àmbit.

També s'ha realitzat una acció formativa en matèria de ciberseguretat i protecció de dades amb caràcter obligatori, aquest any adreçada al personal de nova incorporació de l'Idescat.

Així mateix, s'ha treballat en la gestió i el manteniment del Registre d'incidències, que recull els fets, els efectes i les mesures correctores proposades en relació amb els incidents i/o les violacions de seguretat en cas que es produeixin. I s'ha mantingut l'esforç en l'establiment de criteris de seguretat que permetin protegir adequadament la informació que gestiona l'Idescat a través dels seus sistemes d'informació, i en particular aquella que implica tractament de dades personals, per tal de garantir-ne la confidencialitat, integritat i disponibilitat i també la traçabilitat i autenticitat, i adaptar els criteris de determinació del risc a les exigències de la protecció de dades i de la ciberseguretat.

11.2. Prevenció de riscos

L'any 2023 ha significat el retorn a la normalitat en l'àmbit de la feina després d'uns anys marcats per la crisi de la covid-19.

Tanmateix, algunes de les mesures implementades per combatre els efectes de la pandèmia als centres de treball s'han consolidat. És el cas de l'organització col·lectiva del teletreball, que es manté els dilluns i els divendres per a la majoria de persones, la qual cosa ha permès tancar serveis i instal·lacions i aconseguir així un estalvi energètic significatiu. Per als qui han fet teletreball altres dies de la setmana, s'ha mantingut l'habilitació d'espais compartits per treballar amb el suport d'un ordinador portàtil, a la tercera planta de l'edifici, solució que també ha contribuït a l'estalvi.

La marxa, a principis de juliol, dels Serveis Territorials del Joc i d'Espectacles de la cinquena planta i l'arribada, a principis de setembre, de les persones que integren la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública per ocupar aquesta mateixa planta, han obligat a redefinir els equips de primera intervenció amb la incorporació de nou personal.

En el marc de les actuacions preventives planificades, des del Servei de Prevenció del Departament d'Economia i Hisenda es va programar una avaluació de riscos psicosocials a l'Idescat —els resultats de la qual es coneixeran l'any 2024—, que vol analitzar diferents condicions que es troben en l'entorn de treball i que estan directament relacionades amb l'organització, el contingut del treball o la realització de la feina, i que poden incidir tant en el benestar i en la salut (física, psíquica o social) del treballador/ora com en el desenvolupament de la feina.

D'altra banda, el dia 14 de setembre de 2023 un equip de l'Institut Català de Seguretat i Salut Laboral va realitzar una auditoria del sistema de gestió de la prevenció de riscos laborals implementat a l'Institut d'Estadística de Catalunya, a partir de l'anàlisi de documentació i d'entrevistes a una mostra representativa de la plantilla. Els resultats de l'auditoria es coneixeran també durant l'any vinent.

A més d'aquestes actuacions, cal fer referència a l'adquisició de setze cadires ergonòmiques per als llocs de treball que tenien cadires en mal estat pel seu ús continuat.

11.3. Gestió econòmica

Pressupost

Els crèdits pressupostaris de l'exercici 2023

Atès que a 1 de gener de 2023 no s'havia aprovat el pressupost, l'exercici es va iniciar amb el pressupost prorrogat de l'any 2022, d'acord amb el que disposa el Decret 365/2022, de 20 de desembre, pel qual s'estableixen els criteris d'aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2022, mentre no entrin en vigor els del 2023.

Els pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l'any 2023 es van aprovar amb la Llei 2/2023, del 16 de març, i es van publicar al DOGC el dia 17 de març de 2023.

El pressupost de despesa

El pressupost de despeses de l'exercici 2023 de l'Institut d'Estadística de Catalunya (en endavant, Idescat) es va aprovar per un import de 8.940.178,85 €, xifra que representa un increment del 8,08% respecte de l'import del pressupost de l'exercici 2022.

Pressupost 2023 Pressupost 2022 Pressupost 2021 Pressupost 2020
Cap. 1 6.120.978,27 5.840.703,72 5.764.000,03 5.764.000,03
Cap. 2 2.067.615,89 1.827.764,89 1.721.364,89 1.776.364,89
Cap. 4 8.700,00 19.700,00 1.100,00 1.100,00
Cap. 6 722.884,69 564.000,69 414.000,69 414.000,69
Cap. 8 20.000,00 20.000,00 20.000,00 20.000,00
Total 8.940.178,85 8.272.169,30 7.920.465,61 7.975.465,61
Execució del pressupost de despeses
Modificacions de crèdit
Modificacions de crèdit
Modificacions
Transferències
Pressupost inicial Augments Disminucions Altres modificacions Pressupost definitiu
Cap. 1 6.120.978,27 0 0 396.653,88 6.517.632,15
Cap. 2 2.067.615,89 36.072,88 −76.053,74 31.028,27 2.058.663,30
Cap. 3 0 119,78 0 0 119,78
Cap. 4 8.700,00 39.861,08 0 0 48.561,08
Cap. 6 722.884,69 12.800,00 −12.800,00 0 722.884,69
Cap. 8 20.000,00 0 0 0 20.000,00
Total 8.940.178,85 88.853,74 −88.853,74 427.682,15 9.367.861,00
Unitats: Euros
  1. Generacions de crèdit i reduccions de crèdit que modifiquen el pressupost inicial
    1. En data 22 de juny de 2022 es va rebre la subvenció relativa al Programa de primera experiència professional en les administracions públiques, de contractació de persones joves aturades en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència i per la Resolució EMT/3881/2021, de 27 de desembre, per un import de 53.514,80 €. A l'inici de l'exercici 2023 es va tramitar la incorporació del romanent del crèdit disponible amb codi de finançament FMRRC23I01. Els crèdits disponibles incorporats el 2023 són 21.651,70 € al capítol 1 i 4.618,18 € al capítol 2.

    2. Amb l'Acord de Govern de data 7 de març de 2023, es va autoritzar l'ampliació de la plantilla de l'Idescat a causa de la incorporació de noves línies d'actuació en el proper Pla estadístic de Catalunya. En conseqüència, es va augmentar la dotació del capítol 1 del pressupost en 375.002,18 €.

    3. Es va efectuar una generació de crèdit de 8.000 € a la partida D/240000105 "Suport tècnic a la revista SORT" per transferència interdepartamental del Departament de Recerca i Universitats a favor de l'Idescat.

    4. Es va dur a terme una altra generació de crèdit per valor de 18.410,09 €, derivada de la transferència de crèdit rebuda del Departament de la Presidència en concepte de liquidació de les despeses comunes del 2022, tal com es va acordar en el conveni subscrit el 25 de novembre de 2019 entre aquest Departament i l'Idescat.

  2. Transferències de crèdit que no comporten augment ni disminució del pressupost inicial

    Al llarg de l'exercici s'han produït diverses transferències de crèdit del capítol 2 als capítols 2, 3 i 4. A continuació es detallen les més rellevants:

    1. S'han transferit 39.861,08 € al capítol 4, a l'aplicació pressupostària D/440756501 "Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya", per a la formalització de l'addenda entre l'Institut d'Estadística de Catalunya i l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) sobre el desenvolupament d'un visor de dades estadístiques de l'any 2023, i per a l'adequació de la digitalització de la delimitació de les unitats estadístiques de les dades corresponents al 2023. Les dues accions formen part d'un projecte recurrent que contribueix a facilitar el treball estadístic que desenvolupa l'Idescat, en el marc del Contracte programa IV entre la Generalitat de Catalunya i l'ICGC. El crèdit s'ha obtingut del capítol 2, de les aplicacions D/227001303 "Treballs tècnics" i D/227001402 "Serveis de formació".

    2. L'exercici 2023 es va iniciar amb el pressupost prorrogat del 2022, i la nova Llei de pressupostos pel 2023 no es va aprovar fins al 16 de març del mateix any. Durant el període de pròrroga pressupostària, van sorgir noves necessitats no previstes en el moment de l'elaboració dels pressupostos, a l'aplicació D/212000302 "Programes estadístics". Aquest fet va provocar que, amb el traspàs del nou pressupost, aquesta partida no disposés de crèdit suficient, i la bossa de vinculació quedés en negatiu per valor de 36.072,88 €. Per tal de resoldre aquesta diferència, es va efectuar una transferència de crèdit procedent d'altres partides del capítol 2, on sí que existia crèdit suficient. Més concretament:

      Transferències de crèdit
      Centre gestor Partida pressupostària Concepte Altes Baixes
      604006 D/227000101/5831/0000 Neteja i sanejament 15.779,49
      604006 D/227000201/5831/0000 Seguretat 8.438,82
      604006 D/227001302/5831/0000 Treballs tècnics SASG 9.245,01
      604006 D/224000101/5831/0000 Despeses d'assegurances 2.609,56
      604007 D/212000302/5831/0000 Programes estadístics 36.072,88
      Total 36.072,88 36.072,88
    3. En data 10 de novembre de 2023 es va fer una transferència de crèdit TRFC de la partida D/680000107/5831 "Enquesta de l'ús del temps" a la partida D/620000101/5831 "Inversions en maquinària, instal·lacions i utillatge" per un import de 12.800 €, per fer front a la substitució de dos quadres elèctrics per potencial risc elèctric i d'incendi.

Execució pressupostària

L'execució pressupostària a 31 de desembre de 2023 va ser d'un 86,71%:

Pressupost 2023. Estat de les despeses
Capítol Pressupost definitiu Execució 31.12.2023 % execució Pes relatiu
Cap. 1 6.517.632,15 € 6.231.439,23 € 95,61% 76,72%
Cap. 2 2.058.663,30 € 1.411.285,69 € 68,55% 76,72%
Cap. 3 119,78 € 119,78 € 100,00% 0,00%
Cap. 4 48.561,08 € 44.061,08 € 90,73% 0,54%
Cap. 6 722.884,69 € 431.036,77 € 59,63% 5,31%
Cap. 8 20.000,00 € 4.857,12 € 24,29% 0,06%
Total 9.367.861,00 € 8.122.799,67 € 86,71% 100,00%

Els crèdits definitius del capítol 1 (Remuneració de personal) van ser de 6.231.439,23 €. L'execució d'aquest capítol ha estat del 95,61%.

Entre les despeses més significatives del capítol 2 hi trobem les despeses vinculades a l'àmbit dels sistemes d'informació, tant les facturades pel CTTI en concepte de serveis recurrents, per import de 571.197,38 €, com les despeses de manteniment d'aplicacions informàtiques, amb un import d'obligacions reconegudes de 193.784,53 €.

En el capítol 6 destaquen:

  • L'execució per un import de 144.238,05 € de l'Enquesta de l'ús del temps, que té per objectiu mesurar la magnitud del temps que la població dedica a les activitats diàries.
  • L'execució per un import de 111.174,80 € de L'Enquesta de condicions de vida, que mesura la incidència i composició de la pobresa mitjançant l'establiment d'un llindar de risc de pobresa.
  • L'execució per un import de 40.535,00 € de L'Enquesta de clima empresarial (CLEM), que recull l'opinió dels representants de les empreses amb activitat a Catalunya sobre l'evolució i les expectatives d'un conjunt de variables amb incidència en el desenvolupament econòmic de l'empresa.
Tresoreria

Les obligacions de l'exercici 2023 s'han pagat, d'acord amb la normativa corresponent, dins el termini dels 30 dies següents a la recepció de la factura conformada per la subdirecció general responsable.

El pressupost d'ingressos

Execució del pressupost d'ingressos
Pressupost 2023. Estat dels ingressos
Pressupost definitiu Liquidats 31/12/2023 Recaptats 31/12/2023 % execució
Cap. 3 253.560,00 € 69.450,75 € 59.800,05 € 27,39%
Cap. 4 3.635.391,20 € 3.494.446,42 € 3.476.036,33 € 96,12%
Cap. 5 10,00 € 0,00 € 0,00 € 0,00%
Cap. 8 5.478.899,80 € 724.119,21 € 724.119,21 € 13,22%
Total 9.367.861,00 € 4.288.016,38 € 4.259.955,59 € 45,77%

L'Idescat es finança, principalment, amb les transferències procedents de l'Administració de la Generalitat de Catalunya. L'any 2023 es van substituir part d'aquestes aportacions per la incorporació de romanents de tresoreria d'exercicis anteriors, la qual cosa va provocar una baixada important respecte de l'any 2022 pel que fa a les transferències corrents de l'Administració de la Generalitat de Catalunya. Les aportacions a l'Idescat previstes per a l'any 2023, d'acord amb les modificacions aprovades, sumen un total de 4.439.865,80 €. Més concretament:

  • Transferències corrents per un import de 3.635.391,20 €.
    • Transferència Dep. Economia: 3.608.981,11 €
    • Transferència Dep. Recerca i Universitat: 8.000 €
    • Transferència Dep. Presidència: 18.410,09 €
  • Transferències de capital per un import de 722.884,69 €
    • Transferència Dep. Economia: 649.884,69 €
    • Transferència Dep. Drets Socials: 73.000 €

Les incorporacions de romanents de tresoreria d'exercicis anteriors han estat de 4.736.015,11 €.

La diferència entre el pressupost definitiu i els drets liquidats s'explica principalment per la retenció de crèdits provinents de romanents de tresoreria, ordenada per la Intervenció general, per un import de 4.736.015,11 €.

Atès que aquests romanents són quantitats pressupostàries que no s'han executat en anys precedents, s'incorporen al pressupost definitiu i no es liquiden ni recapten.

Contractació

Durant l'any 2023 l'Idescat ha participat en grups de treball en matèria de contractació administrativa en el marc de les sessions d'experts del GEEC (Gestor electrònic d'expedients de contractació) i ha assistit a les sessions d'implantació de la nova PSCP (Plataforma de Serveis de Contractació Pública) i a les sessions sobre novetats de la contractació basada en acords marc.

Al llarg de l'any, s'han dut a terme diverses reunions internes amb les unitats promotores per abordar temes jurídics, estudi de costos, criteris d'adjudicació i d'altres relacionats amb la tramitació de nous expedients de contractació, entre els quals hi ha l'expedient pluriennal de l'Enquesta de l'ús del temps de Catalunya per al període 2023–2024, actuació estadística de periodicitat decennal, que per primera vegada s'està duent a terme mitjançant la contractació d'una empresa externa.

També s'han fet reunions de seguiment amb la Intervenció Delegada de l'Idescat per tal d'analitzar la situació dels expedients que comporten despesa i, més genèricament, per contrastar opinions, sobretot en el cas de noves actuacions.

Així mateix, s'ha seguit treballant en l'actualització del contingut dels diferents plecs de clàusules administratives particulars dels contractes per adaptar-los a les novetats normatives periòdiques, com ara les relatives a la signatura electrònica i la normativa sobre la competència, o les novetats derivades de l'entrada en vigor de la nova PSCP i les eines de licitació electrònica integrades, és a dir, el Sobre digital i l'Oferta telemàtica.

D'altra banda, també s'ha continuat impulsant la licitació dels contractes menors mitjançant la utilització de la PSCP per tal de donar una major transparència i afavorir la concurrència en la contractació pública.

Les licitacions i de les altres publicacions que des la Subdirecció General d'Administració i Serveis Generals s'han publicat a la PSCP en els dos darrers exercicis es detallen en els quadres següents:

Licitacions publicades a la PSCP per tipus de procediment
Any 2023 Any 2022
Oberts no simplificats 5 3
Oberts simplificats 3 1
Oberts abreujats 1 2
Negociats 1 1
Basats en acord marc 1 0
Menors 5 5
Total 16 12
Publicacions a la PSCP per fases
Any 2023 Any 2022
Anuncis previs 7 7
Anuncis de licitació 16 12
Adjudicacions 15 13
Formalitzacions 10 8
Publicacions agregades (menors i contractes basats en acord marc) 5 6

L'evolució de la tipologia dels expedients de contractació tramitats per la Subdirecció General d'Administració i Serveis Generals en els dos darrers exercicis ha estat la següent:

Any 2023 Any 2022
Nombre Import (€) Nombre Import (€)
Pròrrogues 4 145.800,06 6 276.101,58
Modificacions 0 1 1.923,90
Oberts 10 557.014,55 6 291.069,08
Negociats 1 59.876,66 1 62.862,59
Basats en acord marc 2 76.262,93 1 10.000,00
Menors 55 326.119,20 60 261.891,30
Total 72 1.165.073,20 75 903.848,45

La reducció del nombre d'expedients de contractació respecte a l'any 2022 respon a la línia iniciada per l'Idescat d'agrupar les contractacions per tal de simplificar els procediments, així com al traspàs progressiu de la gestió de diversos contractes de l'Àrea de Tecnologies de la Informació al Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació.

Finalment, destaquem que durant l'any 2023 l'Idescat ha adjudicat quatre contractes menors a empreses del tercer sector, per un import total de 21.987,27 €, corresponents a l'enregistrament de signatures per a una iniciativa legislativa popular, la gestió i la recollida selectiva de residus, l'adquisició de sobres i l'adequació dels espais de la Biblioteca.

El detall dels contractes formalitzats per l'Idescat es pot consultar en el Perfil del contractant, accessible a través de la pàgina web de l'Idescat i també al Registre públic de contractes.

Comptabilitat analítica

El sistema de comptabilitat analítica o de costos, que l'Idescat elabora des del 2013 i que incorpora el càlcul de dedicació horària dels treballadors i treballadores als diferents centres d'imputació de costos, ha permès obtenir fins ara informació sobre l'ús que es fa dels recursos i el cost que suposa produir cadascun dels béns i serveis que ofereix.

11.4. Instal·lacions

Pel que fa a les accions realitzades durant l'any 2023 en espais i instal·lacions de l'edifici, destaquem les següents:

  • La finalització dels treballs de condicionament de la sala de seminaris, reconvertida en sala de reunions híbrida, amb la incorporació d'una nova infraestructura elèctrica i de comunicacions i la instal·lació de pantalles, càmera, micròfons i altaveus.
  • La substitució de la central de seguretat de l'immoble, que s'ha fet més efectiva.
  • La conclusió de la segona fase dels treballs d'actualització de la infraestructura elèctrica de la sala de màquines de la vuitena planta, que inclou la substitució dels quadres elèctrics que fan possible la producció de fred i calor (calderes).
  • La substitució de la unitat de tractament d'aire de la planta setena.
  • El disseny d'una nova distribució del mobiliari de la sala de la biblioteca, de manera que s'ha adaptat a les noves necessitats de funcionament i s'ha reconvertit una de les sales internes de què disposava fins ara en una nova sala de reunions (altell 2). Aquests treballs s'han contractat a una empresa d'inserció, promovent així la integració sociolaboral de persones en situació o greu risc d'exclusió.
  • El trasllat de la sala de xofers de la Delegació Territorial del Govern a la planta primera i, el consegüent trasllat de la infermeria, fins aleshores ubicada al nou espai habilitat per als xofers, a la setena planta.

Pel que fa les mesures d'estalvi energètic i mediambientals, s'han mantingut els mateixos torns de teletreball adoptats mesos abans per rebaixar la factura elèctrica, atesos els resultats aconseguits, i s'ha adequat la infraestructura de climatització de l'immoble a les noves temperatures màximes fixades per la normativa en aquesta matèria, tant a l'hivern com a l'estiu (màxim 19 ºC a l'hivern i 27 ºC a l'estiu).

Finalment, durant aquest exercici 2023 s'han reciclat 3.351 kg de paper, 500 kg de plàstic i més de 1.000 kg d'altres residus.

11.5. Sol·licituds d'accés a informació pública (SAIPs)

Pel que fa a les sol·licituds d'accés a informació pública (SAIPs), previstes a la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, l'Idescat ha rebut i resolt onze SAIPs durant el 2023, cinc en sentit estimatori, per facilitar la informació demanada, una estimatòria parcial, per facilitar només la informació de què disposava, tres desestimatòries, ja que la informació sol·licitada s'havia de demanar seguint el procediment previst de manera específica a l'article 23 de la Llei 23/1998, de 30 de desembre, d'estadística de Catalunya, en relació amb la disposició addicional primera, apartat 2, de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, i dues que van ser derivades a una altra Administració, ja que l'Institut no era l'òrgan que disposava de la informació demanada. A més, l'Idescat ha facilitat informació per resoldre una SAIP presentada a la Secretaria d'Administració i Funció Pública del Departament de la Presidència.

D'altra banda, l'Idescat ha rebut una reclamació presentada per un ciutadà davant la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública (GAIP), que sol·licitava el procediment de mediació previst a l'article 42 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre. El ciutadà havia demanat una certificació oficial de dades de població per àrea bàsica de salut i reclamava que l'expedició no es considerés subjecte a la taxa establerta per a aquest tràmit en el capítol IV de la Llei de taxes i preus públics de la Generalitat de Catalunya. El procediment mediador s'ha tancat amb un acord i posterior resolució que considera pertinent l'abonament de la taxa per la complexitat de la tasca estadística que comporta la petició feta.

11.6. Recursos humans

Un cop superada definitivament la pandèmia de la covid-19, la gestió de recursos humans ha recuperat la plena normalitat.

Durant l'any 2023 s'ha mantingut l'organització col·lectiva del teletreball tal com s'havia ordenat per contenir la despesa elèctrica, de manera que el gruix de treballadors i treballadores teletreballen els mateixos dies de la setmana, cosa que ha permès tancar serveis i instal·lacions comunes els dies de menor afluència presencial, amb un estalvi considerable.

La gestió de personal a l'Idescat ha estat marcada per l'execució de les previsions contingudes a la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, que ha inclòs dos processos d'estabilització excepcional, un per concurs de mèrits ja acabat i un altre per concurs d'oposició, en tramitació a 31 de desembre de 2023.

En virtut del primer dels dos processos, setze persones de l'Idescat, funcionàries interines o amb contracte laboral temporal vigent, han esdevingut funcionàries de carrera o consolidat un vincle laboral fix i han mantingut el mateix lloc que ocupaven de forma temporal. S'ha reduït així el percentatge de temporalitat de la plantilla del 31,77% al 16,82%.

D'altra banda i en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, a l'empara de la Resolució EMT/3881/2021, de 27 de desembre, per la qual s'obre la convocatòria anticipada per a l'any 2022 relativa al programa de primera experiència professional en les administracions públiques, que promou la contractació de persones joves aturades en el si dels serveis prestats per aquestes administracions públiques, l'Institut va obtenir una subvenció per import de 53.512,80 euros i va contractar un graduat en estadística i una graduada en periodisme. Per un període de deu mesos, van desenvolupar sengles projectes d'anàlisi per valorar noves formes de comunicació de la informació estadística i noves tècniques de recollida d'informació amb finalitats estadístiques. El Programa de primeres experiències professionals a les administracions públiques ha estat finançat pels fons europeus Next Generation EU.

Cal destacar igualment l'autorització de la Direcció General de Funció Pública per retribuir els llocs d'analista informàtic laboral A1 adscrits a l'Àrea de Tecnologies de la Informació amb un complement de lloc de treball que els assimila, des d'una perspectiva retributiva, als llocs de tècnic superior estadística amb nivell de complement A23. Aquests complements, que retribueixen l'especial dificultat tècnica que comporta l'exercici dels llocs de treball, s'han incorporat als contractes de treball amb efecte del dia 1 d'abril de 2023.

A banda dels temes comentats, s'han tancat vint-i-sis processos selectius per proveir temporalment un nombre igual de llocs de treball, quatre nomenaments per excés o acumulació de tasques, un cinquè per cobrir una incapacitat temporal de llarga durada, un altre per completar la jornada laboral d'una persona que ha accedit a la jubilació parcial (contracte de relleu) i vint més per ocupar llocs de naturalesa estructural que han quedat vacants per raons diverses, dotze a la Subdirecció General de Producció i Coordinació, onze a la Subdirecció General d'Informació i Comunicació, i tres a la Subdirecció General d'Administració i Serveis Generals.

Pel que fa a les baixes definitives del servei per jubilació, s'han tramitat dos expedients de jubilació voluntària per edat.

S'ha mantingut igualment l'impuls a la consolidació de llocs de treball i de promoció professional i, en aquest sentit, s'han publicat diferents convocatòries de concurs específic de mèrits i capacitats per a la provisió definitiva de quatre llocs de treball, tots de tipologia singular. Es tracta d'un lloc de d'Àrea d'Economia i Societat, dos llocs d'estadístic/a responsable de projectes (adscrits tots a la Subdirecció General de Producció i Coordinació) i d'un lloc de responsable del centre de documentació estadística oficial, aquest darrer adscrit a la Subdirecció General d'Informació i Comunicació. La gestió d'aquests processos ha comptat amb la col·laboració d'una treballadora adscrita a la Direcció General de Funció Pública en el marc del programa per a la consolidació de llocs de treball a l'Administració de la Generalitat de Catalunya impulsat pel Govern, per tal de donar compliment a la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat a l'ocupació pública.

Finalment, la relació de llocs de treball s'ha ampliat, mitjançant Acord de Govern, en set noves dotacions de tècnic/a superior estadístic A23 per atendre les noves funcions que dimanen de la futura nova Llei del Pla estadístic de Catalunya, i s'han creat també, a l'empara del Decret 140/2022, de 26 de juliol, de modificació del Decret 24/2014, de 25 de febrer, d'organització i funcionament de l'Institut d'Estadística de Catalunya, els llocs de l'Àrea de Serveis i Continguts Digitals i de l'Àrea de Comunicació. També s'ha modificat el grup i el cos d'accés del lloc de responsable de treballs de camp, adscrit a la Subdirecció General de Producció i Coordinació, d'A a A/B, per tal de promoure la participació en el procés de provisió del lloc de treball i garantir-ne, en definitiva, l'ocupació.

A fi de tancar aquest capítol de moviments en la relació de llocs de treball, fem referència a la petició de la Direcció General de Funció Pública, pendent encara de fer-se realitat, perquè els llocs laborals d'analista informàtic adscrits a l'Àrea de Tecnologies de la Informació siguin reconeguts amb l'especialitat d'estadística computacional dins de la categoria d'analistes informàtics i distingir-los d'aquests, i a la proposta de creació del lloc de coordinador web, depenent de l'Àrea de Serveis i Continguts Digitals.

S'han fet gestions amb el Departament d'Economia i Hisenda i amb la Direcció General de Funció Pública per crear l'escala d'Estadística i Anàlisi, que haurà d'incloure, entre altres col·lectius, tots els llocs de treball amb funcions estadístiques de l'Institut d'Estadística de Catalunya, bé estiguin adscrits a Producció, bé ho estiguin a Difusió. La proposta, que avança amb pas ferm, previsiblement veurà la llum amb la Llei de mesures fiscals, administratives i financeres del sector públic per al 2024.

Expedients gestionats pel Servei d'Organització i Recursos Humans. 2023
Nombre
Expedients de reconeixement d'antiguitat i de triennis 23
Situacions administratives reconegudes 1
Expedients de jubilació 2
Sol·licituds tramitades per ATRI 2.238
Permisos per assumptes personals 1.598
Vacances 462
Absències (*) 623
Altres permisos (**) 63
Expedients de modificació de l'RLT 6
Llocs proveïts per oferta d'ATRI 24
Expedients de concessió de bestretes al personal 2
Tramitació d'expedients d'incapacitat temporal 83
Tramitació d'expedients d'incapacitat permanent 0
(*) Inclou indisposicions sense baixa mèdica i absències per flexibilitat horària recuperable.
(**) Inclou el permís per flexibilitat horària recuperable, el permís per malaltia o hospitalització d'un familiar i el permís per deures inexcusables, entre d'altres.
Distribució del personal de l'Idescat a 31 de desembre de 2023, per sexe i unitat
Dones Homes Total
Direcció 2 2 4
Subdirecció General de Producció i Coordinació 30 20 50
Subdirecció General d'Informació i Comunicació 18 19 37
Subdirecció General d'Administració i Serveis Generals 8 8 16
Total 58 49 107
Distribució del personal de l'Idescat a 31 de desembre de 2023, per grups i unitat
Alts càrrecs Subgrup A1 Subgrup A2 Subgrup C1 Subgrup C2 Agrupacions professionals
Direcció 1 1 0 2 0 0
Subdirecció General de Producció i Coordinació 0 35 11 3 1 0
Subdirecció General d'Informació i Comunicació 0 20 11 4 1 1
Subdirecció General d'Administració i Serveis Generals 0 8 5 2 1 0
Total 1 64 27 11 3 1
Distribució del personal de l'Idescat a 31 de desembre de 2023, per vinculació i unitat
Alts càrrecs Funcionaris Interins Laborals indefinits Laborals temporals Total
Direcció 1 2 1 0 0 4
Subdirecció General de Producció i Coordinació 0 35 7 8 0 50
Subdirecció General d'Informació i Comunicació 0 20 3 10 4 37
Subdirecció General d'Administració i Serveis Generals 0 10 3 3 0 16
Total 1 67 14 21 4 107
Distribució del personal de l'Idescat a 31 de desembre de 2023, per grups d'edat
Grup d'edat Nombre de persones % del total
Fins a 40 anys 14 13,10
De 41 a 50 anys 24 22,42
Més grans de 51 anys 69 64,48
Total 107 100,00

Formació adreçada al personal de l'Idescat

El pressupost destinat a la formació generalista durant l'any 2023 ha estat de 9.668,00 euros.

Com cada any, es va fer una detecció de necessitats formatives mitjançant un formulari adreçat a tot el personal.

A partir dels resultats recollits als formularis i atenent les necessitats sorgides durant l'any, s'ha executat el Pla de formació 2023, integrat per les accions formatives següents:

Pla de formació 2023
Títol curs Durada
Ofimàtica (Power BI)
Power BI - nivell inicial 8
Ofimàtica
Tractament de la informació numèrica - nivell avançat 10
Eines corporatives
Repàs eines Office 365: Teams, OneDrive, SharePoint, Outlook 8
Pla de seguretat i protecció de dades
Curs bàsic de ciberseguretat i protecció de dades 6
Protecció de dades: conceptes clau i principis reguladors 3
Protecció de dades: obligacions del tractament de dades personals 3
Llengües estrangeres
Grup Advanced 50
Grup Upper Intermediate 50
Grup Intermediate 50
Total hores de formació 188

El nombre total d'hores dels cursos de formació sumen 188. Hi han participat 265 persones.

Dins d'aquest pla cal destacar:

  • S'ha fet una nova edició del curs virtual en ciberseguretat i protecció de dades, adreçada al personal de nova incorporació (13 persones).
  • També en l'àmbit de la protecció de dades, s'han fet dos cursos de 3 hores de durada cadascun, un sobre conceptes clau i principis reguladors, seguit per 22 persones, i un altre sobre obligacions del tractament de dades personals, que van seguir 17 persones més. Tots dos cursos han estat impartits per la delegada de protecció de dades de l'Idescat.
  • En l'àmbit de la prevenció de riscos i en col·laboració amb el Servei de Prevenció de Riscos del Departament d'Economia i Hisenda, s'han impartit els cursos següents: d'una banda, el curs Exposició al risc i emergències del personal que fa tasques administratives, que van seguir 17 persones; de l'altra, elCurs de tècniques de protecció contra incendis, en el qual s'han format 4 persones, totes membres dels equips de primera intervenció de l'Idescat.
  • S'han fet 3 sessions informatives sobre avaluació psicosocial, de mitja hora de durada. Aquestes sessions han estat impartides pel personal del Servei de Prevenció del Departament, amb la finalitat de donar a conèixer el procés d'avaluació del risc psicosocial que durant el mesos de novembre i desembre es va dur a terme entre tot el personal.

Finalment, en el marc de les activitats formatives organitzades pel Departament d'Economia i Hisenda, el personal de l'Idescat ha pogut assistir a diversos cursos:

  • Gestió del pressupost (5 persones)
  • Curs de llenguatge administratiu (3 persones)
  • Taller d'intel·ligència emocional (1 persona)
  • Curs d'introducció a Microsoft Power BI. Nivell Bàsic (1 persona)

I, dins dels cursos organitzats per l'Escola d'Administració Pública de Catalunya, el personal adscrit a l'Idescat ha seguit les activitats formatives següents:

  • Formació en el teletreball (3 persones de nova incorporació)
  • Jornada sobre gestió d'agendes i grups d'interès (2 persones)
  • Jornada sobre l'ús del GEEC. Contractes menors (3 persones)
  • Curs sobre la gestió de sol·licituds d'accés a la informació pública al Tramitador genèric (3 persones)

S'ha participat en les reunions del grup de treball de formació del Departament d'Economia i Hisenda amb representants del Departament i dels treballadors, molt valuoses per tenir un coneixement més ampli de la formació al Departament, per debatre sobre el tema i anticipar noves necessitats formatives.

11.7. Organigrama

Junta de Govern
Presidenta
Consellera d'Economia i Hisenda Natàlia Mas Guix
Vocals
Secretari general del Departament d'Economia i Hisenda Josep Maria Vilarrúbia Tàpia
Directora general d'Anàlisi i Prospectiva Econòmica Marta Curto Grau
Director de l'Institut d'Estadística de Catalunya Xavier Cuadras Morató
Representants del Consell Rector del Sistema estadístic de Catalunya
  • Maria Vega Alonso Iglesias (fins al 19 de setembre)
  • Joaquim Nin Borredà (a partir del 20 de setembre)
  • Lluís Torrens i Mèlich (a partir del 20 de setembre)
Secretària Mercè Perelló Jané (fins al 21 de maig) Josep Anton Mundó Balcells (a partir del 19 de juny)
Estructura organitzativa de l'Idescat
Director Xavier Cuadras Morató
Subdirectora general de Producció i Coordinació Cristina Rovira Trepat
Àrea d'Economia i Societat Jonathan Jorba Gimenez
Àrea de Població i Territori Mireia Farré Mallofré
Àrea d'Empresa i Ocupació Carme Saborit Vidal
Àrea d'Estàndards i Qualitat Josep M. Martínez López
Subdirector general d'Informació i Comunicació Josep Sort Ticó
Àrea de Serveis i Continguts Digitals Xavier Martin Badosa
Àrea de Comunicació Eva Masana Padrós
Àrea de Tecnologies de la Informació Estela Tonzán Orio
Subdirectora general d'Administració i Serveis Generals Mercè Perelló Jané (fins al 21 de maig) Josep Anton Mundo Balcells (a partir del 19 de juny)
Servei d'Organització i Recursos Humans Jordi Pelejero Serra

Equip de persones que han treballat a l'Idescat durant l'any 2023

Joan Abril | Begoña Admirable | Borja Aguilar | Rosa Almirall | Lourdes Alonso | Sergio Álvarez | Alícia Amigó | Josep Aparicio | Míriam Arnaiz | Noemí Asín | Elisabet Aznar | Carlos Baños | Núria Baluda | Susanna Ber | Núria Bové | Muntsa Busquets | Anna Constans | Elisabeth Cañellas l Yolanda Celades | Gabriel de la Coba | Roser Condal | Antoni Contel | Xavier Cuadras | Margarita Cucharrera | Miquel Delgado | Maria Josep Domènech | Aina Domènec | Victoria Dutor | Montserrat Escoda | Mireia Farré | Àngels Ferrando | Macià Ferrer | Mariona Ferret | Montserrat de Francisco | Jordi Galter | Minerva Galván | M. Isabel Garcia | Rosa Maria Garcia | Mònica Gasulla | Xavier Gea | Josep Gil | Ignasi González | César González | Marcos González | Pat Gràcia | Roser Güell | Ana Guerra | Arístides Gutiérrez | Marià Herrero | Daniel Ibáñez | Josep Jiménez | Jonatan Jorba | Teresa Junqueras | Jacinto Llamas | Francesc Linares | Xiao Lin | Juan Francisco López | Genís López | Raül Lopez | Carme Luna | Teresa M. Mallo | Cati Manuel | Javier Mariscal | Eulàlia Márquez | Laura Mateo | Xavier Martín | Josep M. Martínez | Víctor Martínez | Verònica Mata | Alex Moré | Conxita Mompeó | Àngels Molas | Jordi Miró | M. Luz Muñoz | Jesús Muñoz | Josep Anton Mundó | Montserrat Navarro | Rubén Nieto | Javier Nieto | Maria Josep Ortega | Immaculada Paltré | Marcos Pardal | Jordi Pelejero | Rubén Pérez | Antoni Pérez | Mercè Perelló | Juan José Píriz | Marta Piñeiro | Sergi Plaza | Míriam Prat | Núria Quintana | Ignasi Ratés | Mònica Reyes | Enric Ripoll | Astrid Ripoll | Anna Isabel Rodríguez | Eva Roldán | M. Victòria Rovira | Cristina Rovira | David Royo | Jaume Ruaix | Francesc Ruiz | Cecília Ruiz | Carme Saborit | Josep Anton Sánchez | Alejandro Sastre | Joan Serra | Abel Serrano | Elena Serrat | Cristina Serret | Carme Solsona | Albert Soria | Josep Sort | Javier Sorribas | Eduard Suñé | Nicola Tanno | Angel Tendillo | Estela Tonzán | Carmen Toro | Esther Urrutia | Clara Viñas | Núria Villanueva