Saltar al contingut principal

Empreses de 10 ocupats o més. Per sector d'activitat i disponibilitat de TIC. Metodologia

    L'Enquesta sobre l'ús de tecnologies de la informació i la comunicació i del comerç electrònic a les empreses (ETICCE) és una enquesta anual per mostreig duta a terme per l'INE per a tot el territori espanyol. A partir d'un conveni de col·laboració amb l'INE, l'Idescat amplia els resultats que ofereix aquesta operació per a l'àmbit de Catalunya.

    L'ETICCE es va realitzar per primera vegada l'any 2002 (amb referència a l'any 2001), amb criteris metodològics harmonitzats, tant en la redacció del qüestionari com en l'estimació de les variables. La metodologia utilitzada és àmpliament acceptada internacionalment, cosa que permet la comparabilitat internacional dels resultats obtinguts.

    El Reglament 808/2004 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d'abril del 2004, té per objectiu la creació d'un marc comú per a la producció d'estadístiques comunitàries sobre la societat de la informació i per a l'elaboració dels indicadors d'aquest àmbit. Cada any, Eurostat elabora un document que detalla l'àmbit d'estudi i les variables a incloure en el qüestionari que permetin la recollida de la informació estadística necessària per elaborar els indicadors sobre implantació i ús de TIC i del comerç electrònic del marc de referència.

    Els objectius principals de l'enquesta són:

    • conèixer la implantació i ús de TIC per a les empreses amb activitat al territori espanyol
    • conèixer l'ús del comerç electrònic que fan les empreses
    • obtenir informació comparable entre les comunitats autònomes, Espanya i altres països

    1. Àmbit poblacional

    La població objecte d'estudi està formada per les empreses amb activitat principal descrita en les seccions C, D, E, F, G, H, I, J, L, les divisions de la 69 a 74 de la secció M, la secció N i el grup 95.1, segons la CCAE-2009.

    Agrupacions d'activitats econòmiques incloses a l'ETICCE segons la CCAE-2009

    • Indústria (codis 10–39)

      Alimentació; begudes; tabac; tèxtil; confecció; cuir i calçat; fusta i suro; paper; arts gràfiques i reproducció de suports enregistrats (codis 10–18)

      Coqueries i refinació de petroli; productes farmacèutics; cautxú i plàstics; productes minerals no metàl·lics (codis 19–23)

      Metal·lúrgia; fabricació de ferro i acer; fabricació de productes metàl·lics (excepte maquinària i equips) (codis 24–25)

      Productes informàtics, electrònics i òptics; material i equip elèctric; maquinària i equip mecànic; vehicles de motor; material de transport; mobles i altres indústries manufactureres; reparació de maquinària i equip (codis 26–33)

      Energia i aigua (codis 35–39)

    • Construcció (codis 41–43)
    • Serveis (codis 45–63; 68–74 i 77–82; 95.1)

      Comerç a l'engròs i al detall; reparació de vehicles de motor i motocicletes (codis 45–47)

      Transport i emmagatzematge (codis 49–53)

      Hostaleria (codis 55–56)

      Informació i comunicacions (codis 58–63)

      Activitats immobiliàries (codi 68)

      Activitats professionals, científiques i tècniques (codis 69–74)

      Activitats administratives i serveis auxiliars (codis 77–82)

      Reparació d'ordinadors i equips de comunicació (codi 95.1)

    2. Àmbit temporal

    L'ETICCE és una enquesta anual que té una doble referència temporal per garantir la comparabilitat internacional dels resultats. El període de referència per a les variables sobre infraestructures, equipament i ús de TIC és el primer trimestre de l'any de recollida de la informació (2023), mentre que el període de referència per a les variables de comerç electrònic, interacció amb l'Administració pública, personal especialista en TIC, formació, comerç de dades, despesa en TIC i dades sobre la informació general de l'empresa és l'any 2022. Les dades sobre ocupació són una mitjana anual de l'any 2022 i les dades econòmiques relatives a vendes estan referides a l'any 2022.

    3. Àmbit geogràfic

    L'àmbit geogràfic de la investigació està format per tot el territori espanyol, tot i que l'enquesta facilita alguns resultats per a cadascuna de les comunitats autònomes.

    L'explotació per a Catalunya recull la informació de totes les unitats estadístiques ubicades a Catalunya.

    4. Unitat estadística

    La unitat estadística d'anàlisi és l'empresa que fa una activitat econòmica inclosa a l'àmbit poblacional descrit anteriorment. L'empresa també és la unitat informant.

    S'entén per empresa tota unitat jurídica que constitueix una unitat organitzativa de producció de béns o serveis, i que gaudeix d'una certa autonomia de decisió, principalment a l'hora d'assignar els recursos de què disposa. Una empresa pot exercir una o més activitats en un o més establiments.

    Les dades recollides al qüestionari estan referides a la totalitat de l'empresa, és a dir, incloent-hi tots els establiments que l'empresa tingui en llocs diferents al de la seu central.

    5. Disseny mostral

    El marc poblacional de l'enquesta és el Directori Central d'Empreses (DIRCE). Es tracta d'un registre organitzat d'informació que conté dades identificatives, localització, distribució territorial i classificació per grandària i activitat econòmica de les empreses. S'obté a partir de fonts administratives (Agència Tributària, Seguretat Social, etc.) i es complementa amb informació proporcionada per diverses operacions estadístiques de l'INE. L'actualització del DIRCE es fa anualment amb la incorporació d'informació nova.

    Per a cada comunitat autònoma, la població d'empreses objecte d'estudi de l'ETICCE s'estratifica mitjançant l'encreuament de les variables següents:

    • Grandària de l'empresa segons nombre d'assalariats. Es consideren els intervals següents:
      1. De 0 a 2
      2. De 3 a 9
      3. De 10 a 19
      4. De 20 a 49
      5. De 50 a 99
      6. De 100 a 199
      7. De 200 a 499
      8. De 500 o més
    • Agrupacions d'activitat de la CCAE-2009 detallades a la taula de l'apartat Àmbit poblacional.

    La mostra seleccionada a Catalunya en aquesta edició de l'enquesta segons grandària de l'empresa ha estat la següent:

    • Empreses de 0 a 9 assalariats: 705
    • Empreses de 10 o més assalariats: 2.022

    6. Recollida de la informació

    El model de qüestionari utilitzat s'ha enviat a totes les empreses de la mostra (tot i que l'estrat de les empreses de menys de 10 assalariats es considera opcional per a Eurostat).

    El qüestionari s'estructura en diferents blocs.

    El bloc B inclou les preguntes sobre l'ús d'ordinadors i de programari de codi obert.

    En el bloc següent es recullen qüestions sobre els treballadors especialistes en TIC, que són aquells que, dins l'empresa, tenen una feina relacionada amb les TIC, i les activitats formatives sobre les TIC.

    El bloc D conté les preguntes relatives a l'accés i l'ús d'Internet per part de les empreses. Es demana informació sobre els diferents tipus de connexió a Internet (fixa i mòbil) i la velocitat màxima de baixada contractada. També es pregunta sobre la disponibilitat de pàgina web i els serveis que hi ofereixen. S'hi inclouen qüestions relatives a l'ús de la xarxa per interaccionar amb les administracions públiques i el tipus d'interacció que hi fan. Aquest apartat es completa amb unes quantes preguntes sobre el teletreball, l'ús que fan les empreses de mitjans, el pagament per anunciar-se a Internet i els mètodes de publicitat dirigida.

    En el bloc E es pregunta sobre l'ús, intercanvi, anàlisi i comerç de dades, i en l'F sobre l'ús de serveis d'informàtica al núvol.

    El segueix un mòdul extens sobre intel·ligència artificial, que conté qüestions sobre tipus de tecnologies que fan servir les empreses i la finalitat de l'ús. També es demana informació, si escau, sobre els factors pels quals no fan servir tecnologies d'intel·ligència artificial.

    El bloc H està destinat a la facturació. Distingeix les factures que tenen un format estàndard per al processament automàtic (EDI, UBL, etc.) de les que tenen un format electrònic no adequat per ser processades automàticament (en PDF, en documents escanejats, etc.).

    El bloc I recull tota la informació relativa al comerç electrònic, i diferencia les compres de les vendes. En el cas de les compres se sol·licita si fan compres a través de comerç electrònic, mentre que en les vendes es demana el percentatge que representen sobre l'import total del volum de negoci. Les vendes s'estructuren en dos blocs: les fetes a través d'un lloc web (es diferencia pàgina web o aplicació mòbil de plataforma digital o Marketplace) i les fetes mitjançant intercanvi electrònic de dades (EDI). A més, es desglossen per tipus de client: a altres empreses (B2B) i a l'Administració pública (B2G).

    Els dos darrers blocs pretenen mesurar la despesa que les empreses han fet en tecnologies de la informació, com seguretat i sistemes d'intel·ligència artificial, i la realització d'activitats d'R+D interna.

    La recollida de la informació s'ha dut a terme durant el primer trimestre del 2023 i es fa a través d'Internet i correu postal. Es recomana als informants de les empreses que emplenin el qüestionari a través d'Internet. Malgrat això, els informants que desitgin rebre el qüestionari en paper ho poden sol·licitar..

    7. Conceptes

    Activitat econòmica principal de l'empresa

    Activitat que genera el major valor afegit. Si l'empresa no disposa d'aquesta dada, es considera com a activitat principal la que genera major volum de negoci o, en lloc seu, la que ocupa el major nombre de persones.

    Personal ocupat en l'empresa

    Nombre de persones que treballen en l'empresa, dins o fora dels seus edificis, i són retribuïdes per aquesta. Inclou el personal remunerat i no remunerat.

    Personal ocupat remunerat

    Personal format pels treballadors que mantenen lligam amb l'empresa mitjançant un contracte de treball (fix o eventual) i que són retribuïts amb quantitats fixes o periòdiques en forma de sou o salari, pagament en espècies, etc. S'hi inclouen els propietaris retribuïts, els estudiants amb un compromís formal que contribueixen al procés de producció a canvi d'una remuneració i/o serveis d'educació, temporers, personal en vaga o que gaudeix d'un permís de curta durada. En queden exclosos els treballadors vinculats a una agència de col·locació temporal i els que gaudeixen d'un permís de llarga durada.

    Personal ocupat no remunerat

    Personal constituït per les persones que participen activament en els treballs de l'empresa sense percebre cap remuneració fixa o salari. S'hi inclouen els propietaris, socis autònoms i ajudes familiars. No s'hi inclouen els socis capitalistes ni els familiars del propietari que no participen activament en l'empresa, ni les persones incloses en la nòmina d'una altra empresa en la qual realitzen l'activitat principal.

    Volum de negoci

    Imports facturats per l'empresa durant l'any de referència per la prestació de serveis i les vendes de béns (sense IVA transferit) que són objecte de l'activitat de l'empresa. Es comptabilitzen en termes nets deduint les devolucions i ràpels de vendes i sense deduir els descomptes de caixa ni els descomptes sobre vendes per pagament immediat. El volum de negoci no inclou la venda d'actius fixos ni les subvencions cobrades per produir.

    Compres netes de béns i serveis

    Compres que representen els béns i serveis adquirits durant l'any de referència. S'hi inclouen les mercaderies, les primeres matèries, altres aprovisionaments, els treballs realitzats per altres empreses o professionals i les despeses del compte Serveis exteriors. Les compres es valoren a preu d'adquisició (sense IVA suportat deduïble) i es comptabilitzen en termes nets descomptant els ràpels sobre compres i els descomptes o les devolucions a proveïdors derivats de defectes de qualitat.

    Comerç electrònic

    L'ETICCE utilitza la definició ampliada de comerç electrònic considerada per l'OCDE. Una transacció electrònica és la compra o venda de productes (béns o serveis), entre empreses, habitatges, individus, Administració o altres organitzacions públiques o privades, feta mitjançant xarxes telemàtiques. El pagament dels béns o serveis adquirits per comerç electrònic es pot fer a través d'aquestes xarxes o altres vies. Les comandes efectuades per telèfon, fax o per correu electrònic escrit manualment no es consideren comerç electrònic.

    Vendes o compres mitjançant web

    Les fetes a través d'una botiga en línia o mitjançant formularis al web de l'empresa o de l'extranet.

    Vendes o compres mitjançant EDI

    Les fetes mitjançant missatges tipus intercanvi electrònic de dades, entenent el terme EDI com la forma general de definir l'enviament o la recepció d'informació relativa a la venda, en un format acordat que pot ser tractat de forma automàtica (EDIFACT, UBL, XML, etc.).

    Sistemes de codi lliure o obert (free/open source)

    Programari desenvolupat sota una llicència de codi obert. Aquest tipus de llicència permet que el codi font pugui ser modificat o redistribuït sota certes condicions sense haver de pagar l'autor original.

    Connexió mòbil a Internet per a ús empresarial

    Connexió a Internet amb dispositius mòbils o portàtils (ordinadors portàtils, o altres dispositius com ara smartphone, PDA phone, etc.) amb accés a Internet a través de xarxes de telefonia mòbil pagades totalment o parcialment per l'empresa. No es consideren els dispositius que es connecten únicament via Wi-Fi.

    Mitjans socials

    L'ús de mitjans socials es refereix a l'ús per part de l'empresa d'aplicacions basades en tecnologies d'Internet o plataformes de comunicació per connectar, crear o intercanviar contingut en línia amb clients, proveïdors/socis, o dins de l'empresa. Es considera que les empreses que utilitzen mitjans socials són les que tenen un perfil d'usuari, un compte o una llicència d'usuari, depenent dels requisits i del tipus de mitjà social utilitzat.

    Anàlisi de dades massives (big data)

    Ús de tècniques, tecnologies i eines de programari per analitzar dades generades a partir d'activitats realitzades electrònicament i a partir de comunicacions màquina a màquina —M2M— (dades generades d'activitats de mitjans socials, de processos, etc.). Aquest tipus de dades presenten les següents característiques: volum significatiu (gran quantitat de dades generades al llarg del temps), varietat (diferents formats de dades complexes) i velocitat (rapidesa en la generació, la disponibilitat i la variació en el temps).

    Gestió de la relació amb els clients (CRM)

    Eines informàtiques dedicades a la gestió integrada d'informació sobre clients. Aquestes aplicacions permeten des d'emmagatzemar i organitzar aquesta informació fins a integrar-la, processar-la i analitzar-la. Se'n distingeixen dos tipus genèrics:

    • CRM operacional: permet processar i integrar la informació sobre les transaccions realitzades pels clients.
    • CRM analític: permet analitzar (generalment mitjançant tècniques de mineria de dades) la informació sobre clients, amb la finalitat de conèixer a fons els perfils dels clients i les seves necessitats.
    Programari de gestió integrada (ERP)

    Conjunt d'eines informàtiques que permeten gestionar de forma integrada els processos i la informació corresponents a les diferents àrees de negoci d'una empresa. Generalment, un sistema ERP integra la gestió de les àrees de planificació, aprovisionament, logística, vendes, màrqueting, relació amb el client, finances i recursos humans.

    Informàtica al núvol

    Servidors des d'Internet encarregats d'atendre les peticions en qualsevol moment. Es pot tenir accés a la seva informació o servei mitjançant una connexió a Internet des de qualsevol dispositiu mòbil o fix ubicat en qualsevol lloc. Serveixen els seus usuaris des de diversos proveïdors d'allotjament repartits freqüentment per tot el món. Aquesta mesura redueix els costos i el temps d'activitat, i garanteix que els llocs web siguin invulnerables als delinqüents informàtics.

    Factura electrònica

    Document electrònic que conté informació referent a la factura. Diferencia dos tipus de factures electròniques:

    • Les que tenen un format estàndard que permet el processament automàtic, és a dir, les dades que contenen poden ser llegides i processades automàticament sense la intervenció d'una persona o d'un programari de reconeixement òptic de caràcters. Aquestes factures poden ser intercanviades entre proveïdors i clients, via operadors de servei o mitjançant sistemes bancaris electrònics.
    • Les que tenen un format electrònic que no permet que siguin processades automàticament (p. ex., correus electrònics amb PDF adjunts o amb factures escanejades).
    Teletreball

    Prestació de l'activitat laboral feta majoritàriament al domicili del treballador o a un altre lloc escollit lliurement, de manera alternativa al seu desenvolupament presencial al centre de treball de l'empresa.

    8. Tabulació i difusió de resultats

    L'Idescat realitza una tabulació de l'enquesta ETICCE que amplia els resultats que ofereix l'INE per a la comunitat autònoma.

    Per tal que les dades que es publiquen siguin comparables amb les que ofereixen l'INE i altres organismes d'estadística oficial, els resultats s'estructuren en dues seccions:

    • empreses de 10 o més ocupats
    • empreses de menys de 10 ocupats

    Els resultats publicats s'han obtingut considerant totes les agrupacions d'activitat incloses en l'àmbit poblacional de l'enquesta, excepte la divisió 56 i el grup 95.1

    En les taules que presenten els resultats d'empreses de 10 o més ocupats, la informació es dona desagregada per les característiques:

    • Nombre d'ocupats
      1. De 10 a 49
      2. De 50 a 249
      3. De 250 o més
    • Sector d'activitat
      1. Indústria
      2. Construcció
      3. Serveis

    A l'apartat Recerca · Tecnologia del web de l'Idescat es pot consultar la informació disponible d'aquesta estadística per a altres anys.