Saltar al contingut principal

Renda familiar disponible bruta. Per principals components. Comarques i Aran, i àmbits

Renda familiar disponible bruta (RFDB). Per principals components. Comarques i Aran, i àmbits 2016
Recursos Usos
Remuneració assalariats Excedent brut explotació Prestacions socials Cotitzacions socials Impostos
Alt Camp 503.807 175.050 180.687 148.099 78.993
Alt Empordà 1.344.373 622.308 424.499 411.551 258.009
Alt Penedès 1.342.090 465.837 440.607 386.252 217.576
Alt Urgell 166.138 88.831 76.457 53.394 28.761
Alta Ribagorça 36.160 21.956 14.424 12.218 7.222
Anoia 1.358.297 470.525 493.295 394.039 221.491
Aran 113.220 49.903 28.933 35.449 22.949
Bages 2.056.460 663.281 889.077 587.689 349.478
Baix Camp 2.226.212 752.983 713.489 646.339 383.902
Baix Ebre 691.745 295.044 312.400 217.023 116.014
Baix Empordà 1.298.678 630.468 447.252 400.012 265.212
Baix Llobregat 11.363.783 4.152.900 3.460.631 3.167.287 1.983.799
Baix Penedès 983.635 425.654 401.433 293.706 187.984
Barcelonès 31.222.530 12.492.861 11.564.524 8.829.200 6.796.344
Berguedà 379.298 162.241 243.116 117.892 67.081
Cerdanya 168.384 105.443 48.522 55.213 36.407
Conca de Barberà 217.037 82.898 85.005 65.606 34.055
Garraf 1.876.314 804.823 581.860 539.494 377.604
Garrigues 155.650 78.067 79.776 53.789 24.490
Garrotxa 671.835 222.441 252.397 194.180 112.570
Gironès 2.417.512 796.777 689.064 683.827 423.630
Maresme 5.567.198 2.382.515 1.788.258 1.623.180 1.071.577
Moianès 151.500 66.370 50.788 45.956 27.204
Montsià 537.601 246.085 249.719 174.178 84.028
Noguera 337.130 153.902 146.800 111.746 54.019
Osona 1.942.252 676.229 667.998 567.666 321.798
Pallars Jussà 112.603 51.672 62.748 37.218 20.463
Pallars Sobirà 61.583 38.034 23.610 21.559 11.276
Pla d'Urgell 376.830 140.954 126.342 116.563 57.169
Pla de l'Estany 395.220 143.218 113.158 114.112 65.523
Priorat 78.935 43.557 38.240 27.001 13.180
Ribera d'Ebre 229.733 84.616 103.660 70.306 41.624
Ripollès 282.398 109.573 142.885 84.237 51.365
Segarra 245.969 85.516 77.144 75.614 39.774
Segrià 2.402.926 806.483 798.119 708.512 397.210
Selva 1.705.831 690.064 590.734 509.690 279.103
Solsonès 125.688 54.318 52.102 41.007 20.203
Tarragonès 3.074.811 1.009.913 972.888 872.031 549.729
Terra Alta 83.042 53.742 52.680 31.964 11.917
Urgell 351.863 132.988 139.693 109.380 56.487
Vallès Occidental 12.657.284 4.504.941 3.824.497 3.558.131 2.224.020
Vallès Oriental 5.257.372 1.988.186 1.609.368 1.505.080 875.095
Catalunya 96.570.927 37.023.167 33.058.879 27.697.389 18.266.339
Metropolità 66.113.373 25.544.049 22.260.981 18.696.850 12.959.820
Comarques Gironines 8.115.846 3.214.848 2.659.990 2.397.610 1.455.413
Camp de Tarragona 6.100.803 2.064.401 1.990.310 1.759.076 1.059.858
Terres de l'Ebre 1.542.120 679.486 718.459 493.470 253.584
Ponent 3.870.369 1.397.911 1.367.874 1.175.604 629.150
Comarques Centrals 4.609.992 1.599.793 1.889.378 1.346.237 776.781
Alt Pirineu i Aran 658.089 355.840 254.694 215.050 127.078
Penedès 5.560.336 2.166.840 1.917.195 1.613.491 1.004.656
Unitats: Milers d'euros.
Font: Idescat. Renda familiar disponible bruta territorial.

Darrera actualització: 30 d'abril de 2020.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Excedent brut d'explotació i renda mixta de les famílies
Excedent d'activitats empresarials i professionals d'empreses individuals i societats personalistes sense personalitat jurídica, diferents de les tractades com a quasi societats, que són productores de mercat.
Impost sobre renda i patrimoni
Pagament de les famílies en concepte, principalment, d'impost sobre la renda de les persones físiques, impost de patrimoni i impost de béns immobles.
Prestacions socials
Transferències corrents atorgades per tercers a les llars, en diners o espècie, per tal de preveure, reparar o superar certs estats de necessitat, sense que hi hagi una contrapartida equivalent per part dels beneficiaris.
Remuneració d'assalariats
Comprèn tota la remuneració en efectiu i en espècie a pagar pels empresaris als seus assalariats en contrapartida del treball realitzat per aquests durant el període comptable.
Renda familiar disponible bruta (RFDB)
Macromagnitud que mesura els ingressos de què disposen els residents d'un territori per destinar-los al consum o a l'estalvi.

Aspectes metodològics

La renda familiar disponible bruta (RFDB) és la macromagnitud que mesura els ingressos dels quals disposen els residents d'un territori per destinar-los al consum o a l'estalvi. Aquesta renda no només depèn dels ingressos de les famílies directament vinculats a la retribució per la seva aportació a l'activitat productiva (remuneració d'assalariats i excedent brut d'explotació), sinó que també està influïda per l'activitat de l'Administració pública mitjançant els impostos i les prestacions socials. Es calcula com a saldo del compte de renda de les famílies, és a dir, és la diferència entre el conjunt de recursos i usos. El caràcter que té és el de renda bruta, atès que no dedueix cap consum del capital fix.

El sector llars comprèn els individus o grups d'individus, tant en la seva condició de consumidors com, eventualment, en la d'empresaris que produeixen béns o serveis financers o no financers de mercat (productors de mercat), sempre que, en aquest darrer cas, les activitats corresponents no siguin realitzades per entitats diferenciades tractades com a quasi societats. A més, comprèn els individus o grups d'individus que produeixen béns i serveis no financers exclusivament per a ús final propi.

Els principals recursos dels comptes de renda de les llars són:

  • la remuneració d'assalariats
  • l'excedent brut d'explotació
  • les prestacions socials

Els principals usos són:

  • les cotitzacions socials
  • els impostos sobre la renda i el patrimoni

L'Idescat presenta la sèrie de Renda familiar disponible bruta (RFDB) 2010-2017 aplicant els criteris de la Revisió estadística 2019. La present Revisió és una actualització dels comptes econòmics duta a terme per incorporar noves fonts d'informació i millorar els procediments d'estimació del conjunt de variables. La Revisió estadística 2019 està impulsada per Eurostat, per homogeneïtzar els canvis dels comptes nacionals de tots els estats membres de la Unió Europea.

Les magnituds de la renda familiar disponible bruta i els seus components per a Catalunya són coherents amb les estimacions del compte de renda del sector llars elaborades en el marc de la Comptabilitat Regional d'Espanya de l'INE, Revisió estadística 2019.

L'àmbit geogràfic de la sèrie de la Revisió estadística 2019 són les comarques i els municipis de Catalunya de més de 1.000 habitants

Per elaborar la renda familiar disponible bruta per habitant es prenen com a referència les estimacions de població a 1 de juliol realitzades per l'Idescat.