Saltar al contingut principal

Renda familiar disponible bruta. Per principals components. Comarques i Aran, i àmbits

Renda familiar disponible bruta (RFDB). Per principals components. Comarques i Aran, i àmbits 2013
Recursos Usos
Remuneració assalariats Excedent brut explotació Prestacions socials Cotitzacions socials Impostos
Alt Camp 458.420 171.112 183.575 141.230 74.805
Alt Empordà 1.237.925 571.213 436.082 394.204 250.180
Alt Penedès 1.247.085 449.087 446.200 374.056 210.386
Alt Urgell 157.243 88.435 79.058 53.644 28.961
Alta Ribagorça 35.770 23.620 15.143 12.568 7.028
Anoia 1.238.890 453.444 506.127 379.902 207.366
Aran 104.165 47.276 28.433 33.207 21.575
Bages 1.869.499 636.415 922.115 562.799 341.350
Baix Camp 2.067.514 730.435 710.290 623.279 357.991
Baix Ebre 645.625 279.758 322.042 213.419 112.699
Baix Empordà 1.186.708 597.804 459.656 380.666 252.468
Baix Llobregat 10.298.021 3.992.095 3.463.999 2.984.050 1.845.855
Baix Penedès 907.329 455.794 399.650 286.100 174.809
Barcelonès 29.124.017 11.314.597 11.741.754 8.461.839 6.357.854
Berguedà 358.964 158.812 255.724 118.511 67.381
Cerdanya 153.397 111.335 49.452 52.994 34.066
Conca de Barberà 200.908 82.909 88.661 63.974 33.028
Garraf 1.719.768 719.718 582.300 512.414 355.413
Garrigues 147.371 85.591 84.133 54.658 24.529
Garrotxa 607.467 202.589 259.383 182.331 108.185
Gironès 2.184.760 727.297 686.369 639.754 400.210
Maresme 5.174.551 2.193.526 1.781.038 1.558.051 1.039.178
Moianès 140.000 63.700 51.279 43.962 26.602
Montsià 495.862 237.653 261.614 172.211 82.703
Noguera 308.596 164.185 150.996 109.786 53.473
Osona 1.742.496 636.526 680.152 534.869 305.859
Pallars Jussà 110.665 58.744 64.143 38.357 21.548
Pallars Sobirà 57.860 39.438 24.548 21.068 10.357
Pla d'Urgell 343.825 145.105 129.561 112.315 55.826
Pla de l'Estany 360.454 131.664 114.028 106.942 61.435
Priorat 72.932 43.560 40.187 26.602 12.325
Ribera d'Ebre 233.117 85.440 103.809 72.655 43.094
Ripollès 264.695 103.086 147.809 82.582 51.183
Segarra 221.919 93.427 79.219 71.055 36.737
Segrià 2.212.696 780.514 810.785 680.812 383.310
Selva 1.559.575 659.171 599.326 485.056 264.883
Solsonès 122.074 57.478 54.640 41.942 21.811
Tarragonès 2.863.205 986.399 957.356 835.137 531.746
Terra Alta 77.870 57.173 55.269 32.930 11.885
Urgell 326.015 138.726 143.692 107.987 56.305
Vallès Occidental 11.399.933 4.258.641 3.843.687 3.343.127 2.114.990
Vallès Oriental 4.747.392 1.925.415 1.617.069 1.424.977 829.907
Catalunya 88.786.578 34.758.906 33.430.349 26.428.020 17.281.295
Metropolità 60.787.442 23.707.084 22.461.421 17.785.912 12.196.679
Comarques Gironines 7.401.583 2.992.823 2.702.652 2.271.535 1.388.544
Camp de Tarragona 5.662.980 2.014.415 1.980.068 1.690.222 1.009.894
Terres de l'Ebre 1.452.473 660.024 742.734 491.214 250.381
Ponent 3.560.423 1.407.548 1.398.386 1.136.614 610.181
Comarques Centrals 4.189.504 1.530.121 1.950.035 1.288.214 754.107
Alt Pirineu i Aran 619.100 368.848 260.776 211.837 123.535
Penedès 5.113.073 2.078.044 1.934.277 1.552.471 947.973
Unitats: Milers d'euros.
Font: Idescat. Renda familiar disponible bruta territorial.

Darrera actualització: 30 d'abril de 2020.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Excedent brut d'explotació i renda mixta de les famílies
Excedent d'activitats empresarials i professionals d'empreses individuals i societats personalistes sense personalitat jurídica, diferents de les tractades com a quasi societats, que són productores de mercat.
Impost sobre renda i patrimoni
Pagament de les famílies en concepte, principalment, d'impost sobre la renda de les persones físiques, impost de patrimoni i impost de béns immobles.
Prestacions socials
Transferències corrents atorgades per tercers a les llars, en diners o espècie, per tal de preveure, reparar o superar certs estats de necessitat, sense que hi hagi una contrapartida equivalent per part dels beneficiaris.
Remuneració d'assalariats
Comprèn tota la remuneració en efectiu i en espècie a pagar pels empresaris als seus assalariats en contrapartida del treball realitzat per aquests durant el període comptable.
Renda familiar disponible bruta (RFDB)
Macromagnitud que mesura els ingressos de què disposen els residents d'un territori per destinar-los al consum o a l'estalvi.

Aspectes metodològics

La renda familiar disponible bruta (RFDB) és la macromagnitud que mesura els ingressos dels quals disposen els residents d'un territori per destinar-los al consum o a l'estalvi. Aquesta renda no només depèn dels ingressos de les famílies directament vinculats a la retribució per la seva aportació a l'activitat productiva (remuneració d'assalariats i excedent brut d'explotació), sinó que també està influïda per l'activitat de l'Administració pública mitjançant els impostos i les prestacions socials. Es calcula com a saldo del compte de renda de les famílies, és a dir, és la diferència entre el conjunt de recursos i usos. El caràcter que té és el de renda bruta, atès que no dedueix cap consum del capital fix.

El sector llars comprèn els individus o grups d'individus, tant en la seva condició de consumidors com, eventualment, en la d'empresaris que produeixen béns o serveis financers o no financers de mercat (productors de mercat), sempre que, en aquest darrer cas, les activitats corresponents no siguin realitzades per entitats diferenciades tractades com a quasi societats. A més, comprèn els individus o grups d'individus que produeixen béns i serveis no financers exclusivament per a ús final propi.

Els principals recursos dels comptes de renda de les llars són:

  • la remuneració d'assalariats
  • l'excedent brut d'explotació
  • les prestacions socials

Els principals usos són:

  • les cotitzacions socials
  • els impostos sobre la renda i el patrimoni

L'Idescat presenta la sèrie de Renda familiar disponible bruta (RFDB) 2010-2017 aplicant els criteris de la Revisió estadística 2019. La present Revisió és una actualització dels comptes econòmics duta a terme per incorporar noves fonts d'informació i millorar els procediments d'estimació del conjunt de variables. La Revisió estadística 2019 està impulsada per Eurostat, per homogeneïtzar els canvis dels comptes nacionals de tots els estats membres de la Unió Europea.

Les magnituds de la renda familiar disponible bruta i els seus components per a Catalunya són coherents amb les estimacions del compte de renda del sector llars elaborades en el marc de la Comptabilitat Regional d'Espanya de l'INE, Revisió estadística 2019.

L'àmbit geogràfic de la sèrie de la Revisió estadística 2019 són les comarques i els municipis de Catalunya de més de 1.000 habitants

Per elaborar la renda familiar disponible bruta per habitant es prenen com a referència les estimacions de població a 1 de juliol realitzades per l'Idescat.