Saltar al contingut principal

Renda familiar disponible bruta. Per principals components. Comarques i Aran, i àmbits

Renda familiar disponible bruta (RFDB). Per principals components. Comarques i Aran, i àmbits 2011
Recursos Usos
Remuneració assalariats Excedent brut explotació Prestacions socials Cotitzacions socials Impostos
Alt Camp 501.888 170.726 181.486 152.731 73.298
Alt Empordà 1.347.631 555.161 432.870 423.355 232.613
Alt Penedès 1.383.025 456.051 426.485 403.891 206.945
Alt Urgell 177.142 87.623 78.065 58.145 30.191
Alta Ribagorça 40.647 22.961 15.027 13.942 7.108
Anoia 1.370.773 464.829 486.906 412.247 198.229
Aran 113.842 48.415 27.785 36.135 21.975
Bages 2.065.526 641.146 913.222 613.709 337.210
Baix Camp 2.264.484 731.828 688.784 673.823 348.858
Baix Ebre 733.986 275.861 324.917 239.760 111.770
Baix Empordà 1.316.778 603.239 457.100 415.448 240.170
Baix Llobregat 11.152.345 4.045.731 3.331.995 3.179.771 1.753.300
Baix Penedès 1.029.463 473.601 386.183 321.349 177.418
Barcelonès 31.759.359 11.508.098 11.529.764 9.065.791 6.156.609
Berguedà 404.496 155.539 252.345 129.632 64.597
Cerdanya 175.276 106.705 48.239 58.661 34.967
Conca de Barberà 220.146 81.068 86.232 67.984 32.361
Garraf 1.895.227 732.164 558.588 553.962 328.964
Garrigues 166.728 80.905 83.445 60.079 24.425
Garrotxa 655.999 192.484 256.336 191.521 103.137
Gironès 2.386.429 714.555 666.896 682.716 377.731
Maresme 5.632.203 2.212.673 1.717.573 1.666.115 969.345
Moianès 149.048 63.095 50.601 46.270 24.256
Montsià 575.680 244.084 262.129 195.275 86.162
Noguera 347.052 157.413 150.311 119.579 52.363
Osona 1.874.076 614.165 667.066 565.435 312.550
Pallars Jussà 124.995 57.134 65.169 42.067 21.894
Pallars Sobirà 65.270 39.168 24.774 23.133 10.476
Pla d'Urgell 371.619 139.958 129.125 119.352 53.728
Pla de l'Estany 389.014 127.586 112.201 111.591 59.978
Priorat 81.997 41.142 41.192 29.469 12.361
Ribera d'Ebre 250.238 84.714 103.353 76.632 40.595
Ripollès 294.733 99.510 146.502 89.200 50.365
Segarra 239.393 87.196 79.965 75.365 33.666
Segrià 2.442.758 760.746 794.082 736.923 377.246
Selva 1.700.629 667.758 588.055 524.982 250.581
Solsonès 131.798 54.656 53.776 43.886 19.966
Tarragonès 3.149.263 1.010.002 816.866 908.390 509.993
Terra Alta 88.840 52.604 55.805 35.689 12.188
Urgell 367.040 131.920 141.588 117.227 54.678
Vallès Occidental 12.461.318 4.306.437 3.730.849 3.586.698 2.065.624
Vallès Oriental 5.194.221 1.932.449 1.545.750 1.528.498 788.848
Catalunya 97.092.375 35.033.100 32.509.402 28.396.426 16.668.740
Metropolità 66.244.737 24.027.510 21.869.829 19.041.062 11.742.142
Comarques Gironines 8.091.214 2.960.293 2.659.960 2.438.813 1.314.576
Camp de Tarragona 6.217.777 2.034.767 1.814.560 1.832.397 976.871
Terres de l'Ebre 1.648.744 657.263 746.203 547.355 250.715
Ponent 3.934.590 1.358.138 1.378.516 1.228.525 596.106
Comarques Centrals 4.579.654 1.506.480 1.923.112 1.384.742 750.163
Alt Pirineu i Aran 697.171 362.005 259.059 232.083 126.611
Penedès 5.678.488 2.126.645 1.858.162 1.691.449 911.557
Unitats: Milers d'euros.
Font: Idescat. Renda familiar disponible bruta territorial.

Darrera actualització: 30 d'abril de 2020.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Excedent brut d'explotació i renda mixta de les famílies
Excedent d'activitats empresarials i professionals d'empreses individuals i societats personalistes sense personalitat jurídica, diferents de les tractades com a quasi societats, que són productores de mercat.
Impost sobre renda i patrimoni
Pagament de les famílies en concepte, principalment, d'impost sobre la renda de les persones físiques, impost de patrimoni i impost de béns immobles.
Prestacions socials
Transferències corrents atorgades per tercers a les llars, en diners o espècie, per tal de preveure, reparar o superar certs estats de necessitat, sense que hi hagi una contrapartida equivalent per part dels beneficiaris.
Remuneració d'assalariats
Comprèn tota la remuneració en efectiu i en espècie a pagar pels empresaris als seus assalariats en contrapartida del treball realitzat per aquests durant el període comptable.
Renda familiar disponible bruta (RFDB)
Macromagnitud que mesura els ingressos de què disposen els residents d'un territori per destinar-los al consum o a l'estalvi.

Aspectes metodològics

La renda familiar disponible bruta (RFDB) és la macromagnitud que mesura els ingressos dels quals disposen els residents d'un territori per destinar-los al consum o a l'estalvi. Aquesta renda no només depèn dels ingressos de les famílies directament vinculats a la retribució per la seva aportació a l'activitat productiva (remuneració d'assalariats i excedent brut d'explotació), sinó que també està influïda per l'activitat de l'Administració pública mitjançant els impostos i les prestacions socials. Es calcula com a saldo del compte de renda de les famílies, és a dir, és la diferència entre el conjunt de recursos i usos. El caràcter que té és el de renda bruta, atès que no dedueix cap consum del capital fix.

El sector llars comprèn els individus o grups d'individus, tant en la seva condició de consumidors com, eventualment, en la d'empresaris que produeixen béns o serveis financers o no financers de mercat (productors de mercat), sempre que, en aquest darrer cas, les activitats corresponents no siguin realitzades per entitats diferenciades tractades com a quasi societats. A més, comprèn els individus o grups d'individus que produeixen béns i serveis no financers exclusivament per a ús final propi.

Els principals recursos dels comptes de renda de les llars són:

  • la remuneració d'assalariats
  • l'excedent brut d'explotació
  • les prestacions socials

Els principals usos són:

  • les cotitzacions socials
  • els impostos sobre la renda i el patrimoni

L'Idescat presenta la sèrie de Renda familiar disponible bruta (RFDB) 2010-2017 aplicant els criteris de la Revisió estadística 2019. La present Revisió és una actualització dels comptes econòmics duta a terme per incorporar noves fonts d'informació i millorar els procediments d'estimació del conjunt de variables. La Revisió estadística 2019 està impulsada per Eurostat, per homogeneïtzar els canvis dels comptes nacionals de tots els estats membres de la Unió Europea.

Les magnituds de la renda familiar disponible bruta i els seus components per a Catalunya són coherents amb les estimacions del compte de renda del sector llars elaborades en el marc de la Comptabilitat Regional d'Espanya de l'INE, Revisió estadística 2019.

L'àmbit geogràfic de la sèrie de la Revisió estadística 2019 són les comarques i els municipis de Catalunya de més de 1.000 habitants

Per elaborar la renda familiar disponible bruta per habitant es prenen com a referència les estimacions de població a 1 de juliol realitzades per l'Idescat.