Saltar al contingut principal

Renda familiar disponible bruta. Per principals components. Comarques i Aran, i àmbits

Renda familiar disponible bruta (RFDB). Per principals components. Comarques i àmbits 2007
Recursos Usos
Remuneració assalariats Excedent brut explotació Prestacions socials Cotitzacions socials Impostos
Alt Camp 477.385 270.883 120.931 141.532 72.211
Alt Empordà 1.455.503 936.847 413.364 409.522 247.508
Alt Penedès 1.291.840 475.805 387.789 397.478 214.551
Alt Urgell 196.179 149.015 65.540 54.609 30.163
Alta Ribagorça 51.532 29.681 10.393 14.008 7.383
Anoia 1.306.109 520.023 412.971 411.911 207.316
Bages 2.159.931 799.854 766.713 674.476 354.349
Baix Camp 2.263.355 1.071.312 392.893 626.386 362.973
Baix Ebre 800.858 524.976 228.500 232.734 116.136
Baix Empordà 1.400.914 901.097 390.627 404.341 256.105
Baix Llobregat 10.470.160 3.160.487 2.079.605 3.167.619 1.805.699
Baix Penedès 1.049.506 585.325 254.891 308.907 179.770
Barcelonès 31.022.888 11.767.210 8.320.697 9.216.542 6.769.477
Berguedà 419.791 204.806 224.890 136.871 65.290
Cerdanya 191.406 180.065 36.198 54.951 37.292
Conca de Barberà 184.044 175.462 78.012 64.738 30.536
Garraf 1.881.912 649.868 492.630 570.603 372.382
Garrigues 183.926 172.849 66.990 53.711 26.231
Garrotxa 694.177 364.133 145.249 193.837 103.718
Gironès 2.517.762 994.842 470.528 690.583 397.454
Maresme 5.293.476 2.683.663 1.415.890 1.654.281 1.056.136
Montsià 604.597 486.020 219.138 188.521 87.041
Noguera 356.021 304.530 128.609 106.912 51.975
Osona 1.715.660 861.000 463.108 562.321 298.872
Pallars Jussà 145.375 95.675 49.787 41.578 21.050
Pallars Sobirà 68.805 70.387 23.353 20.568 11.607
Pla d'Urgell 379.272 261.892 84.210 110.885 57.138
Pla de l'Estany 371.623 207.138 70.824 109.210 57.352
Priorat 73.801 81.929 36.990 24.297 10.884
Ribera d'Ebre 222.994 151.725 84.682 69.192 33.229
Ripollès 330.212 185.867 87.502 91.695 52.811
Segarra 234.244 150.126 70.989 67.165 31.740
Segrià 2.534.256 1.269.749 514.375 708.048 394.038
Selva 1.932.242 877.530 347.623 502.825 254.616
Solsonès 137.667 108.875 36.609 41.009 19.383
Tarragonès 3.146.583 1.235.698 648.320 863.949 505.131
Terra Alta 80.913 126.146 46.517 28.993 11.263
Urgell 374.349 289.226 125.449 112.401 58.479
Val d'Aran 112.549 126.987 14.273 34.186 24.162
Vallès Occidental 11.610.885 4.023.047 2.832.831 3.538.098 2.145.861
Vallès Oriental 4.982.292 1.981.592 1.037.158 1.550.724 848.612
Catalunya 94.726.995 39.513.340 23.697.646 28.252.216 17.687.927
Metropolità 66.553.453 24.741.673 16.566.600 20.095.345 13.212.718
Comarques Gironines 8.702.434 4.467.453 1.925.717 2.402.012 1.369.565
Camp de Tarragona 7.194.674 3.420.608 1.532.037 2.029.808 1.161.506
Terres de l'Ebre 1.709.362 1.288.867 578.837 519.441 247.670
Ponent 4.062.069 2.448.371 990.621 1.159.122 619.600
Comarques Centrals 5.739.158 2.494.557 1.904.291 1.826.588 945.211
Alt Pirineu i Aran 765.846 651.811 199.544 219.900 131.656
Unitats: Milers d'euros.
Font: Idescat.
Nota: Base 2000.

Darrera actualització: 20 de gener de 2011.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Excedent brut d'explotació i renda mixta de les famílies
Excedent d'activitats empresarials i professionals d'empreses individuals i societats personalistes sense personalitat jurídica, diferents de les tractades com a quasi societats, que són productores de mercat.
Impost sobre renda i patrimoni
Pagament de les famílies en concepte, principalment, d'impost sobre la renda de les persones físiques, impost de patrimoni i impost de béns immobles.
Prestacions socials
Transferències corrents atorgades per tercers a les llars, en diners o espècie, per tal de preveure, reparar o superar certs estats de necessitat, sense que hi hagi una contrapartida equivalent per part dels beneficiaris.
Remuneració d'assalariats
Comprèn tota la remuneració en efectiu i en espècie a pagar pels empresaris als seus assalariats en contrapartida del treball realitzat per aquests durant el període comptable.
Renda familiar disponible bruta (RFDB)
Macromagnitud que mesura els ingressos de què disposen els residents d'un territori per destinar-los al consum o a l'estalvi.

Aspectes metodològics

La renda familiar disponible bruta (RFDB) és la macromagnitud que mesura els ingressos dels quals disposen els residents d'un territori per destinar-los al consum o a l'estalvi. Aquesta renda no només depèn dels ingressos de les famílies directament vinculats a la retribució per la seva aportació a l'activitat productiva (remuneració d'assalariats i excedent brut d'explotació), sinó que també està influïda per l'activitat de l'Administració pública mitjançant els impostos i les prestacions socials. Es calcula com a saldo del compte de renda de les famílies, és a dir, és la diferència entre el conjunt de recursos i usos. El caràcter que té és el de renda bruta, atès que no dedueix cap consum del capital fix.

El sector llars comprèn els individus o grups d'individus, tant en la seva condició de consumidors com, eventualment, en la d'empresaris que produeixen béns o serveis financers o no financers de mercat (productors de mercat), sempre que, en aquest darrer cas, les activitats corresponents no siguin realitzades per entitats diferenciades tractades com a quasi societats. A més, comprèn els individus o grups d'individus que produeixen béns i serveis no financers exclusivament per a ús final propi.

Els principals recursos dels comptes de renda de les llars són:

  • la remuneració d'assalariats
  • l'excedent brut d'explotació
  • les prestacions socials

Els principals usos són:

  • les cotitzacions socials
  • els impostos sobre la renda i el patrimoni

L'Idescat presenta la sèrie de Renda familiar disponible bruta (RFDB) 2010-2017 aplicant els criteris de la Revisió estadística 2019. La present Revisió és una actualització dels comptes econòmics duta a terme per incorporar noves fonts d'informació i millorar els procediments d'estimació del conjunt de variables. La Revisió estadística 2019 està impulsada per Eurostat, per homogeneïtzar els canvis dels comptes nacionals de tots els estats membres de la Unió Europea.

Les magnituds de la renda familiar disponible bruta i els seus components per a Catalunya són coherents amb les estimacions del compte de renda del sector llars elaborades en el marc de la Comptabilitat Regional d'Espanya de l'INE, Revisió estadística 2019.

L'àmbit geogràfic de la sèrie de la Revisió estadística 2019 són les comarques i els municipis de Catalunya de més de 1.000 habitants

Per elaborar la renda familiar disponible bruta per habitant es prenen com a referència les estimacions de població a 1 de juliol realitzades per l'Idescat.