Saltar al contingut principal

Renda familiar disponible bruta. Per principals components. Comarques i Aran, i àmbits

Renda familiar disponible bruta (RFDB). Per principals components. Comarques i àmbits 2005
Recursos Usos
Remuneració assalariats Excedent brut explotació Prestacions socials Cotitzacions socials Impostos
Alt Camp 408.743 225.011 102.641 117.745 51.482
Alt Empordà 1.210.960 770.660 332.968 339.051 182.564
Alt Penedès 1.057.803 406.705 296.349 325.727 157.980
Alt Urgell 164.029 132.074 56.485 44.797 22.439
Alta Ribagorça 42.017 26.501 9.263 11.743 5.951
Anoia 1.065.726 445.526 346.795 336.964 149.244
Bages 1.795.198 695.272 648.413 561.866 255.616
Baix Camp 1.901.571 897.997 350.704 520.845 256.944
Baix Ebre 691.834 436.723 201.686 194.466 85.066
Baix Empordà 1.224.798 730.625 322.185 338.850 187.711
Baix Llobregat 8.997.607 2.761.076 1.816.231 2.716.354 1.328.182
Baix Penedès 849.749 487.662 191.367 243.465 130.556
Barcelonès 27.383.679 10.343.785 7.376.128 8.104.811 5.103.398
Berguedà 348.350 179.966 186.498 114.491 48.499
Cerdanya 160.991 153.535 32.918 47.268 29.108
Conca de Barberà 186.356 126.730 64.138 54.407 22.143
Garraf 1.578.355 559.250 380.427 476.602 274.344
Garrigues 148.640 147.113 60.583 44.481 18.130
Garrotxa 596.505 298.608 136.923 162.611 74.005
Gironès 2.256.406 813.251 389.797 586.483 296.080
Maresme 4.438.944 2.338.999 1.162.951 1.391.392 782.144
Montsià 499.802 416.738 181.383 153.965 67.582
Noguera 292.660 253.308 111.538 89.892 36.131
Osona 1.426.733 750.829 413.882 468.700 214.613
Pallars Jussà 118.012 82.597 44.142 34.289 15.328
Pallars Sobirà 55.814 60.812 19.877 17.008 8.415
Pla d'Urgell 334.716 167.994 63.189 91.646 41.040
Pla de l'Estany 297.298 221.465 75.670 89.032 37.528
Priorat 66.170 67.633 32.758 20.389 7.807
Ribera d'Ebre 207.540 124.746 74.216 59.336 25.193
Ripollès 301.563 152.826 80.271 80.373 35.607
Segarra 188.500 121.907 58.511 55.073 22.480
Segrià 2.053.700 1.055.025 446.375 584.063 282.100
Selva 1.585.975 729.670 309.111 410.645 185.483
Solsonès 109.793 88.556 31.916 33.453 12.962
Tarragonès 2.638.308 1.033.601 517.653 725.476 372.128
Terra Alta 76.044 99.616 42.868 24.678 7.775
Urgell 319.792 239.946 104.189 92.855 39.990
Val d'Aran 90.045 109.522 12.660 28.019 17.272
Vallès Occidental 9.833.818 3.504.200 2.348.579 2.997.412 1.564.949
Vallès Oriental 4.204.377 1.730.525 880.522 1.307.567 634.913
Catalunya 81.208.921 33.988.585 20.314.759 24.098.292 13.090.879
Metropolità 57.494.583 21.644.541 14.261.187 17.319.866 9.845.911
Comarques Gironines 7.510.924 3.663.632 1.634.444 2.009.659 1.002.489
Camp de Tarragona 6.050.897 2.838.633 1.259.260 1.682.328 841.058
Terres de l'Ebre 1.475.220 1.077.824 500.153 432.445 185.615
Ponent 3.300.589 2.038.764 856.865 955.397 436.359
Comarques Centrals 4.745.800 2.160.149 1.627.505 1.515.474 680.934
Alt Pirineu i Aran 630.908 565.041 175.345 183.124 98.513
Unitats: Milers d'euros.
Font: Idescat.
Nota: Base 2000.

Darrera actualització: 22 de novembre de 2010.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Excedent brut d'explotació i renda mixta de les famílies
Excedent d'activitats empresarials i professionals d'empreses individuals i societats personalistes sense personalitat jurídica, diferents de les tractades com a quasi societats, que són productores de mercat.
Impost sobre renda i patrimoni
Pagament de les famílies en concepte, principalment, d'impost sobre la renda de les persones físiques, impost de patrimoni i impost de béns immobles.
Prestacions socials
Transferències corrents atorgades per tercers a les llars, en diners o espècie, per tal de preveure, reparar o superar certs estats de necessitat, sense que hi hagi una contrapartida equivalent per part dels beneficiaris.
Remuneració d'assalariats
Comprèn tota la remuneració en efectiu i en espècie a pagar pels empresaris als seus assalariats en contrapartida del treball realitzat per aquests durant el període comptable.
Renda familiar disponible bruta (RFDB)
Macromagnitud que mesura els ingressos de què disposen els residents d'un territori per destinar-los al consum o a l'estalvi.

Aspectes metodològics

La renda familiar disponible bruta (RFDB) és la macromagnitud que mesura els ingressos dels quals disposen els residents d'un territori per destinar-los al consum o a l'estalvi. Aquesta renda no només depèn dels ingressos de les famílies directament vinculats a la retribució per la seva aportació a l'activitat productiva (remuneració d'assalariats i excedent brut d'explotació), sinó que també està influïda per l'activitat de l'Administració pública mitjançant els impostos i les prestacions socials. Es calcula com a saldo del compte de renda de les famílies, és a dir, és la diferència entre el conjunt de recursos i usos. El caràcter que té és el de renda bruta, atès que no dedueix cap consum del capital fix.

El sector llars comprèn els individus o grups d'individus, tant en la seva condició de consumidors com, eventualment, en la d'empresaris que produeixen béns o serveis financers o no financers de mercat (productors de mercat), sempre que, en aquest darrer cas, les activitats corresponents no siguin realitzades per entitats diferenciades tractades com a quasi societats. A més, comprèn els individus o grups d'individus que produeixen béns i serveis no financers exclusivament per a ús final propi.

Els principals recursos dels comptes de renda de les llars són:

  • la remuneració d'assalariats
  • l'excedent brut d'explotació
  • les prestacions socials

Els principals usos són:

  • les cotitzacions socials
  • els impostos sobre la renda i el patrimoni

L'Idescat presenta la sèrie de Renda familiar disponible bruta (RFDB) 2010-2017 aplicant els criteris de la Revisió estadística 2019. La present Revisió és una actualització dels comptes econòmics duta a terme per incorporar noves fonts d'informació i millorar els procediments d'estimació del conjunt de variables. La Revisió estadística 2019 està impulsada per Eurostat, per homogeneïtzar els canvis dels comptes nacionals de tots els estats membres de la Unió Europea.

Les magnituds de la renda familiar disponible bruta i els seus components per a Catalunya són coherents amb les estimacions del compte de renda del sector llars elaborades en el marc de la Comptabilitat Regional d'Espanya de l'INE, Revisió estadística 2019.

L'àmbit geogràfic de la sèrie de la Revisió estadística 2019 són les comarques i els municipis de Catalunya de més de 1.000 habitants

Per elaborar la renda familiar disponible bruta per habitant es prenen com a referència les estimacions de població a 1 de juliol realitzades per l'Idescat.