Saltar al contingut principal

Establiments hotelers. Per categories. Marques turístiques

Establiments hotelers. Per categories. Marques turístiques 2011
Hotels
Gran luxe 5 estrelles 4 estrelles superior 4 estrelles 3 estrelles 2 estrelles 1 estrella Total Hostals i pensions Total
Establiments 1 48 17 404 638 332 287 1.727 1.127 2.854
Barcelona 1 25 5 124 113 37 33 338 227 565
Catalunya Central 0 0 0 31 46 23 16 116 91 207
Costa Brava 0 9 0 97 177 87 85 455 266 721
Costa Daurada 0 4 3 62 80 33 32 214 76 290
Costa de Garraf 0 2 0 31 36 28 21 118 57 175
Costa Barcelona-Maresme 0 0 9 13 61 18 8 109 62 171
Pirineus 0 2 0 17 75 60 54 208 216 424
Terres de l'Ebre 0 1 0 9 18 16 8 52 44 96
Terres de Lleida 0 1 0 7 13 12 18 51 46 97
Val d'Aran 0 4 0 13 19 18 12 66 42 108
Places 144 13.326 8.400 91.852 106.811 23.610 14.962 259.105 31.020 290.125
Barcelona 144 10.247 1.737 28.477 13.871 3.284 2.003 59.763 5.799 65.562
Catalunya Central 0 0 0 4.697 4.508 1.409 640 11.254 2.268 13.522
Costa Brava 0 1.009 0 19.150 32.435 7.327 6.349 66.270 8.766 75.036
Costa Daurada 0 660 2.777 24.261 22.386 1.836 1.022 52.942 1.962 54.904
Costa de Garraf 0 622 0 7.113 3.758 1.868 964 14.325 1.525 15.850
Costa Barcelona-Maresme 0 0 3.886 3.198 21.394 2.579 448 31.505 2.213 33.718
Pirineus 0 98 0 1.089 4.372 2.727 1.823 10.109 5.191 15.300
Terres de l'Ebre 0 18 0 1.323 1.554 696 372 3.963 1.007 4.970
Terres de Lleida 0 80 0 1.003 949 743 879 3.654 1.227 4.881
Val d'Aran 0 592 0 1.541 1.584 1.141 462 5.320 1.062 6.382
Font: Idescat, a partir de los datos del Departamento de Trabajo, Asuntos Sociales y Familias.
Nota: Idescat, a partir de les dades del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

Darrera actualització: 7 de juny de 2017.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Establiment hoteler
Establiment comercial d'utilització pública destinat a acollir persones que estan de pas en un lloc; ofereix, per un preu, allotjament col·lectiu amb o sense altres serveis complementaris. S'hi inclouen les modalitats d'hotel i pensió.
Pensió
Establiment que ofereix allotjament en habitacions amb serveis complementaris o sense, mitjançant un lloguer, però que, tant per la dimensió com per l'estructura, característiques i tipologia dels serveis, no arriba al nivell d'hotel. N'hi ha de tres categories, que s'identifiquen per estrelles d'argent. S'hi inclouen les fondes i els hostals.
Plaça hotelera
Lloc que ocupa una persona en un establiment hoteler. El nombre de places equival al nombre de llits fixos de l'establiment. Els llits de matrimoni es compten com a dues places; els llits supletoris no es tenen en compte.

Aspectes metodològics

Els establiments turístics es desagreguen en establiments hotelers, càmpings i turisme rural segons categories per establiments i nombre de places.

La informació que es presenta és bàsicament de tipus estructural, amb un pes principal de l'oferta turística. Ateses les característiques d'aquest sector, la informació es presenta concentrada en determinats municipis.

La font de les dades va ser, fins al 1994, la Direcció General d'Empreses i Activitats Turístiques del Ministeri de Transports, Turisme i Comunicacions. A partir del 1995 és la Direcció General de Turisme del Departament d'Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya qui publica les dades del registre dels establiments turístics: establiment hoteler, càmpings, turisme rural, apartaments turístics i habitatges d'ús turístic.

Fins l'any 2003, la marca turística Terres de l'Ebre estava inclosa a la Costa Daurada i Val d'Aran formava part de Pirineus. A finals de l'any 2011, l'Agència Catalana de Turisme va aprovar la creació d'una nova zona turística anomenada Costa Barcelona. Aquesta marca engloba el territori de les desaparegudes marques Costa del Garraf i Costa de Barcelona-Maresme.

L'any 2015 s'apliquen dues modificacions en les marques turístiques, aprovades per l'Agència Catalana de Turisme. La primera és un canvi de territori: les comarques del Vallès Oriental i del Vallès Occidental, que fins llavors formaven part de la marca Catalunya Central, a partir del 2015 passen a formar part de la marca Costa Barcelona. La segona modificació és un canvi del nom de la marca: Catalunya Central passa a denominar-se Paisatges Barcelona.

Amb motiu de la creació de la comarca del Moianès, els municipis de Castellcir, Castellterçol, Granera i Sant Quirze Safaja (que formaven part de la marca Costa Barcelona), a partir del 2015 passen a integrar-se a la marca Paisatges de Barcelona.

D'aquesta manera, Catalunya es divideix en 9 marques turístiques:

  • Barcelona: Barcelonès.
  • Costa Brava: Alt Empordà, Baix Empordà, Gironès, Pla de l'Estany i Selva.
  • Costa Daurada: Alt Camp, Baix Camp, Baix Penedès, Conca de Barberà, Priorat i Tarragonès.
  • Costa Barcelona: Alt Penedès, Baix Llobregat, Garraf, Maresme, Vallès Occidental i Vallès Oriental.
  • Paisatges Barcelona: Anoia, Bages, Moianès i Osona.
  • Pirineus: Alt Urgell, Alta Ribagorça, Berguedà, Cerdanya, Garrotxa, Pallars Jussà, Pallars Sobirà, Ripollès i Solsonès.
  • Terres de Lleida: Garrigues, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Segrià i Urgell.
  • Terres de l'Ebre: Baix Ebre, Montsià, Ribera d'Ebre i Terra Alta.
  • Val d'Aran: Aran.

Fins a l'any 2011, la desagregació territorial per marques turístiques es calcula amb uns estimadors especials per a petites àrees. Aquesta metodologia no garanteix que la suma total sigui exactament el resultat del conjunt de Catalunya segons l'estimador clàssic. Les discrepàncies són, en tot cas, de poca significació.

La informació no disponible es representa mitjançant el símbol ":". Quan el valor és inferior al de la unitat mínima que permet estimar l'operació estadística, o afecta el secret estadístic, el símbol utilitzat és "..".