Saltar al contingut principal

Establiments hotelers. Per categories. Marques turístiques

Establiments hotelers. Establiments i places. Per categories. Marques turístiques 2022
Hotels
1 estrella 2 estrelles 3 estrelles 4 estrelles 4 estrelles superior 5 estrelles Gran luxe Total Hostals i pensions Total
Establiments 318 355 638 556 111 54 27 2.059 1.061 3.120
Barcelona 51 56 129 161 36 25 22 480 307 787
Paisatges Barcelona 41 58 111 89 24 8 0 331 134 465
Costa Brava 84 91 169 151 33 12 2 542 218 760
Costa Daurada 31 30 73 74 13 4 1 226 60 286
Costa Barcelona 8 9 22 15 1 0 0 55 49 104
Pirineus 62 57 85 28 4 0 1 237 179 416
Terres de l'Ebre 11 20 16 14 0 1 0 62 39 101
Terres de Lleida 19 13 13 8 0 1 0 54 35 89
Val d'Aran 11 21 20 16 0 3 1 72 40 112
Places 15.645 22.875 81.351 127.537 30.756 10.903 7.963 297.030 26.034 323.064
Barcelona 3.957 5.575 15.434 33.449 9.095 6.794 7.076 81.380 6.794 88.174
Paisatges Barcelona 223 279 1.139 1.310 52 0 0 3.003 1.030 4.033
Costa Brava 5.167 6.359 21.315 29.546 6.878 1.561 288 71.114 6.808 77.922
Costa Daurada 956 1.214 16.198 33.506 6.135 462 286 58.757 1.565 60.322
Costa Barcelona 1.788 4.288 19.558 22.027 8.275 1.574 0 57.510 3.181 60.691
Pirineus 1.900 2.468 4.846 2.062 321 0 47 11.644 3.895 15.539
Terres de l'Ebre 397 770 1.017 2.373 0 36 0 4.593 834 5.427
Terres de Lleida 871 753 700 1.143 0 80 0 3.547 918 4.465
Val d'Aran 386 1.169 1.144 2.121 0 396 266 5.482 1.009 6.491
Font: Idescat, a partir de les dades del Departament d'Empresa i Treball.

Darrera actualització: 25 de juliol de 2023.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Establiment hoteler
Establiment comercial d'utilització pública destinat a acollir persones que estan de pas en un lloc; ofereix, per un preu, allotjament col·lectiu amb o sense altres serveis complementaris. S'hi inclouen les modalitats d'hotel i pensió.
Pensió
Establiment que ofereix allotjament en habitacions amb serveis complementaris o sense, mitjançant un lloguer, però que, tant per la dimensió com per l'estructura, característiques i tipologia dels serveis, no arriba al nivell d'hotel. N'hi ha de tres categories, que s'identifiquen per estrelles d'argent. S'hi inclouen les fondes i els hostals.
Plaça hotelera
Lloc que ocupa una persona en un establiment hoteler. El nombre de places equival al nombre de llits fixos de l'establiment. Els llits de matrimoni es compten com a dues places; els llits supletoris no es tenen en compte.

Aspectes metodològics

Els establiments turístics es desagreguen en establiments hotelers, càmpings i turisme rural segons categories per establiments i nombre de places.

La informació que es presenta és bàsicament de tipus estructural, amb un pes principal de l'oferta turística. Ateses les característiques d'aquest sector, la informació es presenta concentrada en determinats municipis.

La font de les dades va ser, fins al 1994, la Direcció General d'Empreses i Activitats Turístiques del Ministeri de Transports, Turisme i Comunicacions. A partir del 1995 és la Direcció General de Turisme del Departament d'Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya qui publica les dades del registre dels establiments turístics: establiment hoteler, càmpings, turisme rural, apartaments turístics i habitatges d'ús turístic.

Fins l'any 2003, la marca turística Terres de l'Ebre estava inclosa a la Costa Daurada i Val d'Aran formava part de Pirineus. A finals de l'any 2011, l'Agència Catalana de Turisme va aprovar la creació d'una nova zona turística anomenada Costa Barcelona. Aquesta marca engloba el territori de les desaparegudes marques Costa del Garraf i Costa de Barcelona-Maresme.

L'any 2015 s'apliquen dues modificacions en les marques turístiques, aprovades per l'Agència Catalana de Turisme. La primera és un canvi de territori: les comarques del Vallès Oriental i del Vallès Occidental, que fins llavors formaven part de la marca Catalunya Central, a partir del 2015 passen a formar part de la marca Costa Barcelona. La segona modificació és un canvi del nom de la marca: Catalunya Central passa a denominar-se Paisatges Barcelona.

Amb motiu de la creació de la comarca del Moianès, els municipis de Castellcir, Castellterçol, Granera i Sant Quirze Safaja (que formaven part de la marca Costa Barcelona), a partir del 2015 passen a integrar-se a la marca Paisatges de Barcelona.

D'aquesta manera, Catalunya es divideix en 9 marques turístiques:

  • Barcelona: Barcelonès.
  • Costa Brava: Alt Empordà, Baix Empordà, Gironès, Pla de l'Estany i Selva.
  • Costa Daurada: Alt Camp, Baix Camp, Baix Penedès, Conca de Barberà, Priorat i Tarragonès.
  • Costa Barcelona: Alt Penedès, Baix Llobregat, Garraf, Maresme, Vallès Occidental i Vallès Oriental.
  • Paisatges Barcelona: Anoia, Bages, Moianès i Osona.
  • Pirineus: Alt Urgell, Alta Ribagorça, Berguedà, Cerdanya, Garrotxa, Pallars Jussà, Pallars Sobirà, Ripollès i Solsonès.
  • Terres de Lleida: Garrigues, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Segrià i Urgell.
  • Terres de l'Ebre: Baix Ebre, Montsià, Ribera d'Ebre i Terra Alta.
  • Val d'Aran: Aran.

Fins a l'any 2011, la desagregació territorial per marques turístiques es calcula amb uns estimadors especials per a petites àrees. Aquesta metodologia no garanteix que la suma total sigui exactament el resultat del conjunt de Catalunya segons l'estimador clàssic. Les discrepàncies són, en tot cas, de poca significació.

Quan el valor és inferior al de la unitat mínima que permet estimar l'operació estadística, o afecta el secret estadístic, el símbol utilitzat és "..".