Saltar al contingut principal

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits 2019
Treballadors afectats
Procediments Rescissió Suspensió Reducció Total
Alt Camp 3 140 116 0 256
Alt Empordà 18 38 26 45 109
Alt Penedès 6 222 172 9 403
Alt Urgell 0 0 0 0 0
Alta Ribagorça 0 0 0 0 0
Anoia 5 0 53 2 55
Aran 0 136 113 0 249
Bages 10 56 0 1 57
Baix Camp 3 0 7 1 8
Baix Ebre 3 14 36 1 51
Baix Empordà 5 714 471 96 1.281
Baix Llobregat 55 18 0 0 18
Baix Penedès 1 2.325 293 50 2.668
Barcelonès 106 0 0 0 0
Berguedà 0 0 16 0 16
Cerdanya 2 4 0 0 4
Conca de Barberà 1 108 330 0 438
Garraf 8 0 10 0 10
Garrigues 1 28 16 0 44
Garrotxa 3 55 94 0 149
Gironès 5 59 82 8 149
Maresme 24 0 0 0 0
Moianès 0 16 10 28 54
Montsià 8 6 36 0 42
Noguera 2 541 91 0 632
Osona 8 0 0 0 0
Pallars Jussà 0 0 2 0 2
Pallars Sobirà 1 6 0 0 6
Pla d'Urgell 1 0 151 0 151
Pla de l'Estany 2 0 0 0 0
Priorat 0 0 0 0 0
Ribera d'Ebre 0 0 63 0 63
Ripollès 2 0 4 0 4
Segarra 1 307 2 0 309
Segrià 7 7 150 34 191
Selva 11 0 0 0 0
Solsonès 0 1 31 1 33
Tarragonès 5 0 1 0 1
Terra Alta 1 0 36 0 36
Urgell 3 0 0 0 0
Vallès Occidental 65 1.104 513 55 1.672
Vallès Oriental 27 274 565 59 898
Catalunya 403 6.179 3.490 390 10.059
Metropolità 79 4.476 1.924 268 6.668
Comarques Gironines 27 142 536 80 758
Camp de Tarragona 27 201 147 2 350
Terres de l'Ebre 29 16 18 29 63
Ponent 15 319 88 0 407
Comarques Centrals 121 677 204 0 881
Alt Pirineu i Aran 11 0 18 0 18
Penedès 67 348 555 11 914
Font: Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. Observatori del Treball i Model Productiu.
Nota: Treballadors afectats per comunicats no desistits i resolts autoritzats.

Darrera actualització: 18 de juny de 2020.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Regulació de l'ocupació
Nombre d'expedients presentats per les empreses o representants legals dels treballadors per tal de sol·licitar la suspensió o extinció de relacions laborals o reduccions de jornada, per causes econòmiques o d'altres tipus, i que han estat resolts per l'autoritat laboral.

Aspectes metodològics

S'hi inclouen els expedients de regulació d'ocupació que afecten Catalunya, tant si la gestió de l'expedient l'ha fet el Departament d'Empresa i Ocupació com si l'ha fet el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

La font d'informació és el full estadístic que per a cada expedient de regulació d'ocupació acabat s'emplena als serveis territorials del Departament d'Empresa i Ocupació o a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball del Departament d'Empresa i Ocupació, o a la Direcció General de Treball del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

Els expedients de regulació d'ocupació es classifiquen segons els conceptes següents:

  • forma d'acabament: autoritzats i comunicats no desistits, no autoritzats i desistits (que inclou també els arxivats i els inadmissibles);
  • tipus: pactat i no pactat (fins l'any 2009 els expedients autoritzats presentats pels treballadors i els de força major es classifiquen com a pactats; a partir de l'any 2010, atès que per a aquests expedients aquesta informació no procedeix, com tampoc per als expedients que afecten a socis de cooperatives, es classifiquen com a no pactats);
  • efecte: només té sentit per als expedients autoritzats i comunicats no desistits i pot ser suspensió o extinció de les relacions de treball o reducció de la jornada. Les jubilacions anticipades es consideren estadísticament com a extincions.

A partir de l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, que aprova el Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius, s'entén per suspensió el cessament de l'activitat que afecta a dies complets, tant si són continuats com alterns, mentre que la reducció de jornada es defineix com la disminució temporal de la jornada de treball entre un 10 i un 70%, computada sobre la base d'una jornada diària, setmanal, mensual o anual. Per tant, les estadístiques de regulació d'ocupació del període comprès entre l'entrada en vigor del Reial decret llei 10/2010 i l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, pel que fa a les mesures de suspensió i reducció, cal interpretar-les amb cautela atesos aquests canvis associats a la gestió dels expedients i s'han de tenir presents en les anàlisis de les sèries temporals de dades.

Els comunicats no desistits són expedients iniciats a partir del 12 de febrer de 2012 (entrada en vigor del Reial decret llei 3/2012, de 10 febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral). Es comptabilitzen temporalment segons la data de la comunicació de la decisió empresarial un cop finalitzat el període de consultes.Des del 12 de febrer de 2012, els expedients autoritzats només inclouen els de força major i els que afecten els socis de societats cooperatives.