Saltar al contingut principal

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits 2017
Treballadors afectats
Procediments Rescissió Suspensió Reducció Total
Alt Camp 4 17 9 1 27
Alt Empordà 15 13 92 17 122
Alt Penedès 4 88 27 28 143
Alt Urgell 1 0 3 0 3
Alta Ribagorça 0 0 0 0 0
Anoia 10 14 73 7 94
Aran 0 0 0 0 0
Bages 11 86 306 2 394
Baix Camp 10 25 43 10 78
Baix Ebre 7 10 166 4 180
Baix Empordà 8 26 69 11 106
Baix Llobregat 40 181 314 68 563
Baix Penedès 1 0 39 0 39
Barcelonès 137 1.212 521 430 2.163
Berguedà 2 12 17 3 32
Cerdanya 1 0 3 0 3
Conca de Barberà 0 0 0 0 0
Garraf 3 0 56 1 57
Garrigues 0 0 0 0 0
Garrotxa 2 0 0 3 3
Gironès 11 20 100 5 125
Maresme 24 11 105 3 119
Moianès 0 0 0 0 0
Montsià 7 0 12 12 24
Noguera 0 0 0 0 0
Osona 6 38 69 1 108
Pallars Jussà 0 0 0 0 0
Pallars Sobirà 0 0 0 0 0
Pla d'Urgell 0 0 0 0 0
Pla de l'Estany 5 0 27 4 31
Priorat 0 0 0 0 0
Ribera d'Ebre 4 71 41 1 113
Ripollès 0 0 0 0 0
Segarra 1 29 0 0 29
Segrià 7 40 6 2 48
Selva 5 76 9 3 88
Solsonès 2 8 5 0 13
Tarragonès 18 189 11 12 212
Terra Alta 0 0 0 0 0
Urgell 2 0 34 0 34
Vallès Occidental 31 163 179 20 362
Vallès Oriental 15 48 83 48 179
Catalunya 394 2.377 2.419 696 5.492
Metropolità 247 1.615 1.202 569 3.386
Comarques Gironines 46 135 297 43 475
Camp de Tarragona 32 231 63 23 317
Terres de l'Ebre 18 81 219 17 317
Ponent 10 69 40 2 111
Comarques Centrals 22 144 400 6 550
Alt Pirineu i Aran 2 0 6 0 6
Penedès 17 102 192 36 330
Font: Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. Observatori del Treball i Model Productiu.
Nota: Treballadors afectats per comunicats no desistits i resolts autoritzats.

Darrera actualització: 12 de juny de 2018.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Regulació de l'ocupació
Nombre d'expedients presentats per les empreses o representants legals dels treballadors per tal de sol·licitar la suspensió o extinció de relacions laborals o reduccions de jornada, per causes econòmiques o d'altres tipus, i que han estat resolts per l'autoritat laboral.

Aspectes metodològics

S'hi inclouen els expedients de regulació d'ocupació que afecten Catalunya, tant si la gestió de l'expedient l'ha fet el Departament d'Empresa i Ocupació com si l'ha fet el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

La font d'informació és el full estadístic que per a cada expedient de regulació d'ocupació acabat s'emplena als serveis territorials del Departament d'Empresa i Ocupació o a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball del Departament d'Empresa i Ocupació, o a la Direcció General de Treball del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

Els expedients de regulació d'ocupació es classifiquen segons els conceptes següents:

  • forma d'acabament: autoritzats i comunicats no desistits, no autoritzats i desistits (que inclou també els arxivats i els inadmissibles);
  • tipus: pactat i no pactat (fins l'any 2009 els expedients autoritzats presentats pels treballadors i els de força major es classifiquen com a pactats; a partir de l'any 2010, atès que per a aquests expedients aquesta informació no procedeix, com tampoc per als expedients que afecten a socis de cooperatives, es classifiquen com a no pactats);
  • efecte: només té sentit per als expedients autoritzats i comunicats no desistits i pot ser suspensió o extinció de les relacions de treball o reducció de la jornada. Les jubilacions anticipades es consideren estadísticament com a extincions.

A partir de l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, que aprova el Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius, s'entén per suspensió el cessament de l'activitat que afecta a dies complets, tant si són continuats com alterns, mentre que la reducció de jornada es defineix com la disminució temporal de la jornada de treball entre un 10 i un 70%, computada sobre la base d'una jornada diària, setmanal, mensual o anual. Per tant, les estadístiques de regulació d'ocupació del període comprès entre l'entrada en vigor del Reial decret llei 10/2010 i l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, pel que fa a les mesures de suspensió i reducció, cal interpretar-les amb cautela atesos aquests canvis associats a la gestió dels expedients i s'han de tenir presents en les anàlisis de les sèries temporals de dades.

Els comunicats no desistits són expedients iniciats a partir del 12 de febrer de 2012 (entrada en vigor del Reial decret llei 3/2012, de 10 febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral). Es comptabilitzen temporalment segons la data de la comunicació de la decisió empresarial un cop finalitzat el període de consultes.Des del 12 de febrer de 2012, els expedients autoritzats només inclouen els de força major i els que afecten els socis de societats cooperatives.