Saltar al contingut principal

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits 2016
Treballadors afectats
Procediments Rescissió Suspensió Reducció Total
Alt Camp 10 30 7 5 42
Alt Empordà 13 38 31 16 85
Alt Penedès 2 67 2 0 69
Alt Urgell 0 0 0 0 0
Alta Ribagorça 0 0 0 0 0
Anoia 15 15 143 1 159
Aran 0 0 0 0 0
Bages 12 28 328 4 360
Baix Camp 8 19 16 13 48
Baix Ebre 8 1 178 8 187
Baix Empordà 10 30 60 14 104
Baix Llobregat 60 552 250 165 967
Baix Penedès 2 0 32 0 32
Barcelonès 240 2.298 1.960 353 4.611
Berguedà 2 0 63 0 63
Cerdanya 0 0 0 0 0
Conca de Barberà 2 0 7 0 7
Garraf 8 23 493 18 534
Garrigues 0 0 0 0 0
Garrotxa 3 0 38 1 39
Gironès 14 39 66 5 110
Maresme 26 56 239 54 349
Moianès 0 0 0 0 0
Montsià 15 0 29 36 65
Noguera 2 0 46 2 48
Osona 10 7 86 149 242
Pallars Jussà 1 0 0 2 2
Pallars Sobirà 0 0 0 0 0
Pla d'Urgell 2 0 4 1 5
Pla de l'Estany 1 11 0 0 11
Priorat 0 0 0 0 0
Ribera d'Ebre 4 0 26 0 26
Ripollès 0 0 0 0 0
Segarra 4 16 9 1 26
Segrià 20 55 52 7 114
Selva 21 25 547 5 577
Solsonès 2 7 43 0 50
Tarragonès 40 209 151 31 391
Terra Alta 0 0 0 0 0
Urgell 4 0 59 2 61
Vallès Occidental 47 955 574 41 1.570
Vallès Oriental 28 334 114 11 459
Catalunya 636 4.815 5.653 945 11.413
Metropolità 401 4.195 3.137 624 7.956
Comarques Gironines 62 143 742 41 926
Camp de Tarragona 60 258 181 49 488
Terres de l'Ebre 27 1 233 44 278
Ponent 32 71 170 13 254
Comarques Centrals 28 42 527 153 722
Alt Pirineu i Aran 1 0 0 2 2
Penedès 25 105 663 19 787
Font: Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. Observatori del Treball i Model Productiu.
Nota: Treballadors afectats per comunicats no desistits i resolts autoritzats.

Darrera actualització: 7 de juliol de 2017.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Regulació de l'ocupació
Nombre d'expedients presentats per les empreses o representants legals dels treballadors per tal de sol·licitar la suspensió o extinció de relacions laborals o reduccions de jornada, per causes econòmiques o d'altres tipus, i que han estat resolts per l'autoritat laboral.

Aspectes metodològics

S'hi inclouen els expedients de regulació d'ocupació que afecten Catalunya, tant si la gestió de l'expedient l'ha fet el Departament d'Empresa i Ocupació com si l'ha fet el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

La font d'informació és el full estadístic que per a cada expedient de regulació d'ocupació acabat s'emplena als serveis territorials del Departament d'Empresa i Ocupació o a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball del Departament d'Empresa i Ocupació, o a la Direcció General de Treball del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

Els expedients de regulació d'ocupació es classifiquen segons els conceptes següents:

  • forma d'acabament: autoritzats i comunicats no desistits, no autoritzats i desistits (que inclou també els arxivats i els inadmissibles);
  • tipus: pactat i no pactat (fins l'any 2009 els expedients autoritzats presentats pels treballadors i els de força major es classifiquen com a pactats; a partir de l'any 2010, atès que per a aquests expedients aquesta informació no procedeix, com tampoc per als expedients que afecten a socis de cooperatives, es classifiquen com a no pactats);
  • efecte: només té sentit per als expedients autoritzats i comunicats no desistits i pot ser suspensió o extinció de les relacions de treball o reducció de la jornada. Les jubilacions anticipades es consideren estadísticament com a extincions.

A partir de l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, que aprova el Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius, s'entén per suspensió el cessament de l'activitat que afecta a dies complets, tant si són continuats com alterns, mentre que la reducció de jornada es defineix com la disminució temporal de la jornada de treball entre un 10 i un 70%, computada sobre la base d'una jornada diària, setmanal, mensual o anual. Per tant, les estadístiques de regulació d'ocupació del període comprès entre l'entrada en vigor del Reial decret llei 10/2010 i l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, pel que fa a les mesures de suspensió i reducció, cal interpretar-les amb cautela atesos aquests canvis associats a la gestió dels expedients i s'han de tenir presents en les anàlisis de les sèries temporals de dades.

Els comunicats no desistits són expedients iniciats a partir del 12 de febrer de 2012 (entrada en vigor del Reial decret llei 3/2012, de 10 febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral). Es comptabilitzen temporalment segons la data de la comunicació de la decisió empresarial un cop finalitzat el període de consultes.Des del 12 de febrer de 2012, els expedients autoritzats només inclouen els de força major i els que afecten els socis de societats cooperatives.