Saltar al contingut principal

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits

Regulació de l'ocupació. Expedients i treballadors afectats. Comarques i àmbits 2011
Treballadors afectats
Expedients autoritzats Rescissió Suspensió Reducció Total
Alt Camp 48 84 204 183 471
Alt Empordà 51 17 417 82 516
Alt Penedès 66 188 220 271 679
Alt Urgell 6 0 87 5 92
Alta Ribagorça 2 0 19 0 19
Anoia 50 88 456 381 925
Bages 134 235 657 1.598 2.490
Baix Camp 80 192 333 368 893
Baix Ebre 71 52 279 242 573
Baix Empordà 47 11 444 55 510
Baix Llobregat 329 1.236 1.885 3.419 6.540
Baix Penedès 40 29 129 124 282
Barcelonès 916 5.260 6.610 5.415 17.285
Berguedà 17 52 29 51 132
Cerdanya 6 10 9 9 28
Conca de Barberà 13 12 105 162 279
Garraf 53 134 984 237 1.355
Garrigues 4 0 56 1 57
Garrotxa 17 63 238 36 337
Gironès 133 443 876 292 1.611
Maresme 130 116 289 947 1.352
Montsià 93 52 224 428 704
Noguera 7 12 37 38 87
Osona 115 286 223 938 1.447
Pallars Jussà 6 12 15 6 33
Pallars Sobirà 1 0 0 2 2
Pla d'Urgell 10 10 264 2 276
Pla de l'Estany 32 74 520 14 608
Priorat 4 0 13 16 29
Ribera d'Ebre 4 0 2 14 16
Ripollès 7 4 80 4 88
Segarra 12 36 91 0 127
Segrià 122 251 253 329 833
Selva 69 136 950 209 1.295
Solsonès 9 5 34 12 51
Tarragonès 144 340 404 364 1.108
Terra Alta 2 0 0 11 11
Urgell 23 27 156 41 224
Val d'Aran 1 0 0 5 5
Vallès Occidental 468 1.707 3.037 3.666 8.410
Vallès Oriental 206 632 1.299 1.633 3.564
Catalunya 3.548 11.806 21.928 21.610 55.344
Metropolità 2.049 8.951 13.120 15.080 37.151
Comarques Gironines 356 748 3.525 692 4.965
Camp de Tarragona 289 628 1.059 1.093 2.780
Terres de l'Ebre 170 104 505 695 1.304
Ponent 178 336 857 411 1.604
Comarques Centrals 275 578 943 2.599 4.120
Alt Pirineu i Aran 22 22 130 27 179
Penedès 209 439 1.789 1.013 3.241
Font: Departament d'Empresa i Ocupació. Gabinet Tècnic.
Notes:
Treballadors afectats per expedients autoritzats.
La Llei 23/2010, de 22 de juliol, de creació de l'àmbit del Penedès, divideix Catalunya en vuit àmbits territorials de planificació. Aquest canvi comporta que les dades dels àmbits Metropolità, Comarques Centrals i Camp de Tarragona no siguin directament comparables amb anys anteriors.

Darrera actualització: 29 de febrer de 2012.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Regulació de l'ocupació
Nombre d'expedients presentats per les empreses o representants legals dels treballadors per tal de sol·licitar la suspensió o extinció de relacions laborals o reduccions de jornada, per causes econòmiques o d'altres tipus, i que han estat resolts per l'autoritat laboral.

Aspectes metodològics

S'hi inclouen els expedients de regulació d'ocupació que afecten Catalunya, tant si la gestió de l'expedient l'ha fet el Departament d'Empresa i Ocupació com si l'ha fet el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

La font d'informació és el full estadístic que per a cada expedient de regulació d'ocupació acabat s'emplena als serveis territorials del Departament d'Empresa i Ocupació o a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball del Departament d'Empresa i Ocupació, o a la Direcció General de Treball del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

Els expedients de regulació d'ocupació es classifiquen segons els conceptes següents:

  • forma d'acabament: autoritzats i comunicats no desistits, no autoritzats i desistits (que inclou també els arxivats i els inadmissibles);
  • tipus: pactat i no pactat (fins l'any 2009 els expedients autoritzats presentats pels treballadors i els de força major es classifiquen com a pactats; a partir de l'any 2010, atès que per a aquests expedients aquesta informació no procedeix, com tampoc per als expedients que afecten a socis de cooperatives, es classifiquen com a no pactats);
  • efecte: només té sentit per als expedients autoritzats i comunicats no desistits i pot ser suspensió o extinció de les relacions de treball o reducció de la jornada. Les jubilacions anticipades es consideren estadísticament com a extincions.

A partir de l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, que aprova el Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius, s'entén per suspensió el cessament de l'activitat que afecta a dies complets, tant si són continuats com alterns, mentre que la reducció de jornada es defineix com la disminució temporal de la jornada de treball entre un 10 i un 70%, computada sobre la base d'una jornada diària, setmanal, mensual o anual. Per tant, les estadístiques de regulació d'ocupació del període comprès entre l'entrada en vigor del Reial decret llei 10/2010 i l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, pel que fa a les mesures de suspensió i reducció, cal interpretar-les amb cautela atesos aquests canvis associats a la gestió dels expedients i s'han de tenir presents en les anàlisis de les sèries temporals de dades.

Els comunicats no desistits són expedients iniciats a partir del 12 de febrer de 2012 (entrada en vigor del Reial decret llei 3/2012, de 10 febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral). Es comptabilitzen temporalment segons la data de la comunicació de la decisió empresarial un cop finalitzat el període de consultes.Des del 12 de febrer de 2012, els expedients autoritzats només inclouen els de força major i els que afecten els socis de societats cooperatives.