Saltar al contingut principal

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits

Regulació de l'ocupació. Expedients i treballadors afectats (1). Comarques i àmbits 2010
Treballadors afectats
Expedients autoritzats Rescissió Suspensió Reducció Total
Alt Camp 32 27 243 127 397
Alt Empordà 70 83 470 109 662
Alt Penedès 60 167 390 204 761
Alt Urgell 5 0 72 0 72
Alta Ribagorça 0 0 0 0 0
Anoia 60 304 548 270 1.122
Bages 123 206 2.093 955 3.254
Baix Camp 41 155 209 186 550
Baix Ebre 42 20 509 56 585
Baix Empordà 96 17 388 32 437
Baix Llobregat 390 1.630 5.151 9.610 16.391
Baix Penedès 37 289 177 66 532
Barcelonès 842 4.992 7.545 3.004 15.541
Berguedà 29 68 227 73 368
Cerdanya 2 0 6 2 8
Conca de Barberà 12 35 188 34 257
Garraf 71 51 241 561 853
Garrigues 2 0 1 2 3
Garrotxa 13 30 160 13 203
Gironès 80 161 517 102 780
Maresme 119 323 573 286 1.182
Montsià 56 146 449 126 721
Noguera 6 85 7 14 106
Osona 102 121 894 700 1.715
Pallars Jussà 0 0 0 0 0
Pallars Sobirà 0 0 0 0 0
Pla d'Urgell 8 30 179 6 215
Pla de l'Estany 18 57 275 11 343
Priorat 3 0 8 40 48
Ribera d'Ebre 3 17 13 0 30
Ripollès 3 15 0 12 27
Segarra 8 50 133 1 184
Segrià 86 282 371 183 836
Selva 69 142 801 81 1.024
Solsonès 7 17 168 11 196
Tarragonès 97 372 392 116 880
Terra Alta 3 0 6 2 8
Urgell 11 34 313 18 365
Val d'Aran 3 0 24 0 24
Vallès Occidental 514 2.824 3.534 3.868 10.226
Vallès Oriental 196 920 2.109 1.244 4.273
Catalunya 3.319 13.670 29.384 22.125 65.179
Metropolità 2.192 10.907 19.543 18.777 49.227
Comarques Gironines 349 505 2.611 360 3.476
Camp de Tarragona 222 878 1.217 569 2.664
Terres de l'Ebre 104 183 977 184 1.344
Ponent 121 481 1.004 224 1.709
Comarques Centrals 321 716 3.930 2.009 6.655
Alt Pirineu i Aran 10 0 102 2 104
Font: Departament d'Empresa i Ocupació. Gabinet Tècnic.
Nota: Treballadors afectats per expedients autoritzats.

Darrera actualització: 31 de març de 2011.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Regulació de l'ocupació
Nombre d'expedients presentats per les empreses o representants legals dels treballadors per tal de sol·licitar la suspensió o extinció de relacions laborals o reduccions de jornada, per causes econòmiques o d'altres tipus, i que han estat resolts per l'autoritat laboral.

Aspectes metodològics

S'hi inclouen els expedients de regulació d'ocupació que afecten Catalunya, tant si la gestió de l'expedient l'ha fet el Departament d'Empresa i Ocupació com si l'ha fet el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

La font d'informació és el full estadístic que per a cada expedient de regulació d'ocupació acabat s'emplena als serveis territorials del Departament d'Empresa i Ocupació o a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball del Departament d'Empresa i Ocupació, o a la Direcció General de Treball del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

Els expedients de regulació d'ocupació es classifiquen segons els conceptes següents:

  • forma d'acabament: autoritzats i comunicats no desistits, no autoritzats i desistits (que inclou també els arxivats i els inadmissibles);
  • tipus: pactat i no pactat (fins l'any 2009 els expedients autoritzats presentats pels treballadors i els de força major es classifiquen com a pactats; a partir de l'any 2010, atès que per a aquests expedients aquesta informació no procedeix, com tampoc per als expedients que afecten a socis de cooperatives, es classifiquen com a no pactats);
  • efecte: només té sentit per als expedients autoritzats i comunicats no desistits i pot ser suspensió o extinció de les relacions de treball o reducció de la jornada. Les jubilacions anticipades es consideren estadísticament com a extincions.

A partir de l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, que aprova el Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius, s'entén per suspensió el cessament de l'activitat que afecta a dies complets, tant si són continuats com alterns, mentre que la reducció de jornada es defineix com la disminució temporal de la jornada de treball entre un 10 i un 70%, computada sobre la base d'una jornada diària, setmanal, mensual o anual. Per tant, les estadístiques de regulació d'ocupació del període comprès entre l'entrada en vigor del Reial decret llei 10/2010 i l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, pel que fa a les mesures de suspensió i reducció, cal interpretar-les amb cautela atesos aquests canvis associats a la gestió dels expedients i s'han de tenir presents en les anàlisis de les sèries temporals de dades.

Els comunicats no desistits són expedients iniciats a partir del 12 de febrer de 2012 (entrada en vigor del Reial decret llei 3/2012, de 10 febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral). Es comptabilitzen temporalment segons la data de la comunicació de la decisió empresarial un cop finalitzat el període de consultes.Des del 12 de febrer de 2012, els expedients autoritzats només inclouen els de força major i els que afecten els socis de societats cooperatives.