Saltar al contingut principal

Regulació de l'ocupació. Procediments i treballadors afectats. Comarques i Aran, i àmbits

Regulació de l'ocupació. Expedients i treballadors afectats (1). Comarques i àmbits 2008
Treballadors afectats
Expedients autoritzats Rescissió Suspensió Reducció Total
Alt Camp 3 48 19 0 67
Alt Empordà 7 122 24 1 147
Alt Penedès 20 235 494 4 733
Alt Urgell 0 0 0 0 0
Alta Ribagorça 0 0 0 0 0
Anoia 12 94 567 0 661
Bages 38 283 1.045 37 1.365
Baix Camp 5 21 16 0 37
Baix Ebre 6 53 0 9 62
Baix Empordà 12 23 490 0 513
Baix Llobregat 100 809 6.481 67 7.357
Baix Penedès 7 19 58 5 82
Barcelonès 233 3.804 4.483 107 8.394
Berguedà 5 43 4 1 48
Cerdanya 1 10 0 0 10
Conca de Barberà 1 0 183 0 183
Garraf 14 35 490 5 530
Garrigues 0 0 0 0 0
Garrotxa 4 57 6 24 87
Gironès 34 192 74 6 272
Maresme 27 400 80 19 499
Montsià 16 35 27 246 308
Noguera 5 52 54 0 106
Osona 21 152 182 26 360
Pallars Jussà 0 0 0 0 0
Pallars Sobirà 0 0 0 0 0
Pla d'Urgell 0 0 0 0 0
Pla de l'Estany 3 26 18 0 44
Priorat 0 0 0 0 0
Ribera d'Ebre 3 11 26 0 37
Ripollès 4 21 162 128 311
Segarra 2 92 0 0 92
Segrià 22 278 43 6 327
Selva 15 314 44 0 358
Solsonès 2 9 8 0 17
Tarragonès 36 131 72 65 268
Terra Alta 2 0 13 0 13
Urgell 3 10 33 0 43
Val d'Aran 1 0 5 0 5
Vallès Occidental 134 1.698 3.255 133 5.086
Vallès Oriental 63 611 1.184 6 1.801
Catalunya 861 9.688 19.640 895 30.223
Metropolità 591 7.592 16.467 341 24.400
Comarques Gironines 79 755 818 159 1.732
Camp de Tarragona 52 219 348 70 637
Terres de l'Ebre 27 99 66 255 420
Ponent 32 432 130 6 568
Comarques Centrals 78 581 1.806 64 2.451
Alt Pirineu i Aran 2 10 5 0 15
Font: Departament de Treball. Servei d'Estudis i Estadístiques.
Nota: Treballadors afectats per expedients autoritzats.

Darrera actualització: 26 d'agost de 2009.

Nota metodològica

Definició de conceptes

Regulació de l'ocupació
Nombre d'expedients presentats per les empreses o representants legals dels treballadors per tal de sol·licitar la suspensió o extinció de relacions laborals o reduccions de jornada, per causes econòmiques o d'altres tipus, i que han estat resolts per l'autoritat laboral.

Aspectes metodològics

S'hi inclouen els expedients de regulació d'ocupació que afecten Catalunya, tant si la gestió de l'expedient l'ha fet el Departament d'Empresa i Ocupació com si l'ha fet el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

La font d'informació és el full estadístic que per a cada expedient de regulació d'ocupació acabat s'emplena als serveis territorials del Departament d'Empresa i Ocupació o a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball del Departament d'Empresa i Ocupació, o a la Direcció General de Treball del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

Els expedients de regulació d'ocupació es classifiquen segons els conceptes següents:

  • forma d'acabament: autoritzats i comunicats no desistits, no autoritzats i desistits (que inclou també els arxivats i els inadmissibles);
  • tipus: pactat i no pactat (fins l'any 2009 els expedients autoritzats presentats pels treballadors i els de força major es classifiquen com a pactats; a partir de l'any 2010, atès que per a aquests expedients aquesta informació no procedeix, com tampoc per als expedients que afecten a socis de cooperatives, es classifiquen com a no pactats);
  • efecte: només té sentit per als expedients autoritzats i comunicats no desistits i pot ser suspensió o extinció de les relacions de treball o reducció de la jornada. Les jubilacions anticipades es consideren estadísticament com a extincions.

A partir de l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, que aprova el Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius, s'entén per suspensió el cessament de l'activitat que afecta a dies complets, tant si són continuats com alterns, mentre que la reducció de jornada es defineix com la disminució temporal de la jornada de treball entre un 10 i un 70%, computada sobre la base d'una jornada diària, setmanal, mensual o anual. Per tant, les estadístiques de regulació d'ocupació del període comprès entre l'entrada en vigor del Reial decret llei 10/2010 i l'entrada en vigor del Reial decret 801/2011, pel que fa a les mesures de suspensió i reducció, cal interpretar-les amb cautela atesos aquests canvis associats a la gestió dels expedients i s'han de tenir presents en les anàlisis de les sèries temporals de dades.

Els comunicats no desistits són expedients iniciats a partir del 12 de febrer de 2012 (entrada en vigor del Reial decret llei 3/2012, de 10 febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral). Es comptabilitzen temporalment segons la data de la comunicació de la decisió empresarial un cop finalitzat el període de consultes.Des del 12 de febrer de 2012, els expedients autoritzats només inclouen els de força major i els que afecten els socis de societats cooperatives.