Saltar al contingut principal

L'estadística d'estrangers amb certificat de registre o targeta de residència en vigor aporta informació sobre el nombre d'estrangers que estan en possessió d'un certificat de registre o d'una targeta de residència, de les característiques dels estrangers i de les autoritzacions que permeten residir i/o treballar a Espanya.

Aquesta estadística inclou els estrangers següents:

  • nacionals dels estats membres de la Unió Europea, d'altres estats part en l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu (Islàndia, Liechtenstein i Noruega) i de la Confederació Suïssa, que disposin de certificat de registre
  • nacionals de tercers països als quals els sigui aplicable el règim comunitari, amb targeta de residència de ciutadà de familiar de la Unió en vigor
  • nacionals de tercers països als quals els sigui aplicable el règim general, amb targeta de residència en vigor
  • menors estrangers no acompanyats que disposen d'autorització o cèdula d'inscripció

Aquesta estadística no inclou els estrangers següents:

  • nacionals de tercers països amb autorització d'estada per estudis, intercanvi d'alumnes, pràctiques no laborals i voluntariat.
  • els qui es troben a Espanya en situació d'estada (màxima durada de 3 mesos per semestre, amb possibilitat de pròrroga per un període igual).
  • els treballadors transfronterers, ja que no resideixen a Espanya.
  • els sol·licitants d'asil i els que han obtingut l'estatut de refugiat o l'estatut d'apàtrida.
  • els estrangers del règim comunitari que no hagin sol·licitat la seva inscripció en el Registre Central d'Estrangers o que l'hagin sol·licitat i no hagin obtingut encara el corresponent certificat.
  • els estrangers que tenen caducada la seva documentació de residència i l'estan renovant, o qualsevol altre estranger sense targeta de residència.

1. Àmbits geogràfic i temporal

L'àmbit geogràfic és el territori de Catalunya i es proporcionen resultats detallats per a les quatre províncies.

L'estadística ofereix dades d'estoc, corresponent al darrer trimestre de l'any, amb data 31 de desembre. Es comptabilitza el nombre d'estrangers que disposen d'un certificat de registre o targeta de residència en vigor a final del trimestre.

2. Font

Aquesta estadística s'obté a partir dels fitxers obtinguts del Registre Central d'Estrangers, registre administratiu que gestiona la Direcció General de la Policia i de la Guàrdia Civil, dependent del Ministeri de l'Interior.

L'explotació estadística d'aquests fitxers corresponen a l'Observatori Permanent de la Immigració, dependent del Ministeri de Treball i Seguretat Social.

3. Definicions

3.1. Règim de residència

Indica el règim jurídic d'estrangeria aplicable a l'estranger que resideix a Espanya. Són de dos tipus:

3.1.1. Règim general

Règim que s'aplica als nacionals de tercers països, exceptuant els que els sigui d'aplicació el règim comunitari pel fet de ser familiars de ciutadans comunitaris.

3.1.2. Règim comunitari

Règim que s'aplica als ciutadans comunitaris nacionals dels països de la Unió Europea, d'altres estats part en l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu (Islàndia, Liechtenstein i Noruega) i de la Confederació Suïssa, així com als seus familiars i els familiars d'espanyols que siguin nacionals de tercers països.

Els nacionals de tercers països que són familiars de ciutadans comunitaris o d'espanyols i que tenen accés al règim comunitari són:

  • el cònjuge o parella de fet registrada
  • els descendents directes del ciutadà comunitari o del seu cònjuge o parella, que siguin menors de 21 anys o majors si viuen al seu càrrec o incapacitats
  • els ascendents directes, del ciutadà comunitari o del seu cònjuge o parella, que viuen al seu càrrec

Els beneficiaris del règim comunitari tenen dret a entrar, sortir, circular i residir lliurement en territori espanyol així com a accedir a qualsevol activitat econòmica, per compte d'altri, prestació de serveis o estudis, en les mateixes condicions que els espanyols.

3.2. Motiu d'expedició

Els estrangers inclosos en el règim general amb autorització de residència en vigor poden trobar-se en situació de residència temporal o de residència de llarga durada.

3.2.1. Residència temporal

Situació de l'estranger autoritzat a residir a Espanya, per un període superior a 90 dies i inferior a cinc anys, sens perjudici del que s'estableix en matèria d'estada per estudis, mobilitat d'alumnes, pràctiques no laborals o serveis de voluntariat.

Dins d'aquesta categoria es distingeixen: la residència no lucrativa, el reagrupament familiar, la residència per circumstàncies excepcionals i la residència per feina.

Residència no lucrativa

Habilita a residir temporalment a Espanya sense realitzar activitats laborals o professionals.

Residència per reagrupament familiar

Situació en què es troba l'estranger que hagi estat autoritzat a residir a Espanya en virtut del dret al reagrupament familiar exercit per un estranger resident. L'estranger podrà reagrupar amb ell a Espanya els familiars següents:

  • el seu cònjuge, sempre que no es trobi separat de fet o de dret i que el matrimoni no s'hagi celebrat en frau de llei
  • la persona que mantingui amb el reaprupant una relació d'afectivitat anàloga a la conjugal. Es considera que una relació d'afectivitat és anàloga a la conjugal quan aquesta relació es troba inscrita en un registre públic o quan s'acrediti la vigència d'una relació no registrada, constituïda amb caràcter previ a l'inici de la residència del reagrupant
  • els seus fills o els dels seus cònjuge o parella, inclosos els adoptats, els representats legalment pel reagrupant, sempre que siguin menors de 18 anys al moment de la sol·licitud de l'autorització de residència o tinguin una discapacitat i no siguin objectivament capaços de proveir les seves pròpies necessitats a causa del seu estat de salut
  • els seus ascendents en primer grau, o els dels seus cònjuge o parella, quan estiguin al seu càrrec, siguin majors de 65 anys i hi hagi raons que justifiquen la necessitat d'autoritzar la seva residència a Espanya. Excepcionalment, quan concorrin raons de caràcter humanitari, es podrà reagrupar els ascendents menors de 65 anys

L'autorització de residència per reagrupament familiar del cònjuge, la parella de fet o el fill reagrupat habilitarà el seu titular a treballar, sempre que sigui major d'edat laboral, sense necessitat de realitzar cap tràmit administratiu. L'autorització els habilita per treballar per compte d'altri o per compte propi, en qualsevol part del territori espanyol, ocupació o sector d'activitat.

Residència per feina

Dins d'aquesta categoria s'agrupen les següents:

Compte d'altri

Es troba en situació de residència temporal i treball per compte d'altri l'estranger major de 16 anys autoritzat a residir a Espanya per un període superior a noranta dies i inferior a cinc anys, i a exercir una activitat laboral per compte d'altri. Aquesta categoria inclou també les autoritzacions de residencia temporal i treball per compte d'altri de duració determinada, que permet exercir activitats laborals per compte d'altri en activitat de campanya o temporada, obres o serveis, o formació de pràctiques professionals.

Compte propi

Es troba en situació de residència temporal i treball per compte propi l'estranger major de 18 anys autoritzat a residir a Espanya per un període superior a noranta dies i inferior a cinc anys, i a exercir una activitat lucrativa per compte propi.

Altres autoritzacions

En aquesta categoria s'inclouen les autoritzacions de residència temporal i treball per a recerca a investigadors estrangers que tinguin com a finalitat residir a Espanya per realitzar projectes d'investigació, en el marc d'un conveni d'acolliment signat amb un organisme d'investigació; residència temporal i treball de professionals altament qualificats titulars d'una targeta blava-UE a treballadors estrangers autoritzats per exercir una activitat laboral per a la qual es requereixi una qualificació d'ensenyament superior o, excepcionalment, acreditin un mínim de cinc anys d'experiència professional que pugui considerar-se equiparable a aquesta qualificació, relacionada amb l'activitat per a l'acompliment de la qual es concedeixi l'autorització; residència temporal i treball en el marc d'una prestació transnacional de serveis a treballadors estrangers que es desplacin a un centre de treball a Espanya i depenguin, mitjançant expressa relació laboral, d'una empresa establerta en un estat que no pertany a la Unió Europea ni de l'Espai Econòmic Europeu, d'acord amb els supòsits establerts a l'article 110 del Reglament d'estrangeria; residència temporal amb excepció de l'autorització de treball, mitjançant la qual s'exceptua de l'obligació d'obtenir autorització de treball per a l'exercici d'una activitat lucrativa, laboral o professional els estrangers que estiguin inclosos en l'article 41 de la Llei d'estrangeria i compleixin les condicions recollides en l'article 117 del Reglament d'estrangeria.

Residència per circumstàncies excepcionals

Es tracta d'autoritzacions de residència temporal que es poden concedir als estrangers que es trobin a Espanya en atenció a circumstàncies excepcionals, com l'arrelament, raons humanitàries i altres.

Arrelament

Es podrà concedir una autorització de residència per raons d'arrelament laboral, social o familiar quan es compleixin els següents requisits:

  • Per arrelament laboral, podran obtenir una autorització els estrangers que acreditin la permanència continuada a Espanya durant un període mínim de dos anys, sempre que no tinguin antecedents penals a Espanya i al seu país d'origen o al país o països en què hagi residit durant els últims cinc anys, i que demostrin l'existència de relacions laborals la durada de les quals no sigui inferior a sis mesos.
  • Per arrelament social, podran obtenir una autorització els estrangers que acreditin la permanència continuada a Espanya durant un període mínim de tres anys. A més, haurà de complir els requisits següents: a) absència d'antecedents penals a Espanya i al seu país d'origen o al país o països en què hagi residit durant els últims cinc anys; b) comptar amb un contracte de treball signat pel treballador i l'empresari en el moment de la sol·licitud per a un període que no sigui inferior a un any, i c) tenir vincles familiars amb altres estrangers residents o presentar un informe d'arrelament que acrediti la seva integració social, emès per la Comunitat Autònoma en el territori de la qual tinguin el seu domicili habitual. A aquests efectes, els vincles familiars s'entendran referits exclusivament als cònjuges o parelles de fet registrades, ascendents i descendents en primer grau i línia directa.
  • Per arrelament familiar: a) quan es tracti de pare o mare d'un menor de nacionalitat espanyola, sempre que el progenitor sol·licitant tingui a càrrec el menor i convisqui amb ell o estigui al corrent de les seves obligacions paternofilials; b) quan es tracti de fills de pare o mare que hagin estat originàriament espanyols.

La concessió de l'autorització de residència temporal per circumstàncies excepcionals per raons d'arrelament portarà aparellada una autorització de treball a Espanya durant la vigència d'aquella, amb excepció de les concedides als menors d'edat laboral.

Raons humanitàries i altres

En aquesta rúbrica genèrica s'inclouen les autoritzacions de residència temporal per circumstàncies excepcionals per raons de protecció internacional; residència temporal per circumstàncies excepcionals per raons humanitàries; residència temporal per circumstàncies excepcionals de col·laboració amb autoritats públiques, raons de seguretat nacional o interès públic; residència temporal i treball per circumstàncies excepcionals de dones estrangeres víctimes de violència de gènere; residència temporal i treball per circumstàncies excepcionals per col·laboració contra xarxes organitzades; residència temporal i treball per circumstàncies excepcionals d'estrangers víctimes de tràfic d'éssers humans.

La concessió de l'autorització de residència temporal per circumstàncies excepcionals per raons de protecció internacional portarà aparellada una autorització de treball a Espanya durant la vigència d'aquella, amb excepció de les concedides als menors d'edat laboral. En els supòsits de raons humanitàries, col·laboració amb autoritats, seguretat nacional o interès públic, l'estranger podrà sol·licitar, personalment, la corresponent autorització de treball davant l'òrgan competent per fer-ne la tramitació.

3.2.2. Residència de llarga durada

Situació en què es trobar l'estranger que hagi estat autoritzat a residir i treballar a Espanya indefinidament en les mateixes condicions que els espanyols. Aquesta categoria inclou també la residència de llarga durada-UE, en la situació de la qual es troba l'estranger que hagi estat autoritzat a residir i treballar a Espanya indefinidament en les mateixes condicions que els espanyols i que es beneficia de l'establert sobre aquest estatut en la Directiva 2003/109/CE del Consell, de 25 de novembre, relativa a l'estatut dels nacionals de tercers països residents de llarga durada.

3.3. Tipus d'autorització de residència

Els estrangers inclosos en el règim general poden trobar-se en situació de residència temporal o de residència de llarga durada. La classificació d'aquesta variable està associada a la durada de l'autorització.

3.3.1. Residència temporal

Es troba en situació de residència temporal l'estranger autoritzat a residir a Espanya per un període superior a noranta dies i inferior a cinc anys. Dins d'aquesta categoria es troben les autoritzacions inicials, de primera renovació, de segona renovació i altres tipus (com són les modificacions de la situació administrativa i les circumstàncies excepcionals). Així mateix es recullen aquí les pròrrogues d'autoritzacions que no poden ser renovades.

Autorització inicial

Per norma general té la durada d'un any, si bé hi ha excepcions (depenent del motiu d'expedició de l'autorització).

Primera renovació

Per norma general té una vigència de dos anys.

Segona renovació

Per norma general té una vigència de dos anys.

Altres tipus

Aquesta categoria inclou dues subcategories:

Modificació de la situació administrativa

És la situació de l'estranger que tenia un altre tipus d'autorització i modifica la seva situació. La durada de l'autorització varia en funció de cada motiu de concessió.

Circumstàncies excepcionals

S'inclouen els estrangers amb una autorització per arrelament social, familiar o laboral i per raons humanitàries. Les autoritzacions per arrelament, generalment tenen una duració d'un any.

3.3.2. Residència de llarga durada

Es troba en situació de residència de llarga durada l'estranger que hagi estat autoritzat a residir i treballar a Espanya indefinidament en les mateixes condicions que els espanyols.

4. Legislació

La legislació aplicable als estrangers amb certificat de registre o targeta de residència en vigor depèn del seu règim de residència i aquest, en gran mesura, de la nacionalitat de l'estranger.

La residència a Espanya dels nacionals dels estats membres de la Unió Europea, d'altres estats part en l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu (Islàndia, Liechtenstein i Noruega) i de la Confederació Suïssa, així com la dels seus familiars i familiars d'espanyols que siguin nacionals de tercers països, es regula pel Reial decret 240/2007, de 16 de febrer, sobre entrada, lliure circulació i residència a Espanya de ciutadans dels estats membres de la Unió Europea i d'altres estats part en l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu. A aquests estrangers els és aplicable el règim comunitari de residència.

Des del 2 d'abril del 2007, data de l'entrada en vigor del Reial decret 240/2007, els ciutadans de la Unió Europea i dels restants estats que formen part de l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu han de sol·licitar la seva inscripció en el Registre Central d'Estrangers i obtenir el certificat de registre, sempre que la permanència a Espanya superi el període de tres mesos. Els seus familiars i familiars d'espanyols que siguin nacionals de tercers països han de sol·licitar una targeta de residència de familiar de ciutadà de la Unió.

La residència dels altres nacionals de tercers països, als quals els és aplicable el règim general, es regula per la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, reformada per les lleis orgàniques 8/2000, de 22 de desembre, 11/2003, de 29 de setembre, 14/2003, de 20 de novembre, i 2/2009, d'11 de desembre, de 27 de juliol i RDL 16/2012, de 20 d'abril (LOEX) (Llei d'estrangeria) i el seu Reglament de desenvolupament, aprovat per Reial decret 557/2011, de 20 d'abril (Reglament d'estrangeria). Aquests estrangers han d'obtenir una autorització de residència per a la posterior expedició de la targeta de residència.

5. Canvi metodològic

A partir de l'any 2012, les dades s'han revisat amb l'objectiu de descomptar les persones que han accedit a la nacionalitat espanyola i els estrangers que han mort a Espanya i que tenien una autorització de residència en vigor en el moment del decés.